Driekwart Tesla-rijders kreeg snelheidsboete in 2017
Dan rijd je met een Tesla zo zuinig, maar scoor je toch zo makkelijk een boete. Van de ongeveer negenduizend Tesla’s in Nederland, werd ongeveer driekwart in 2017 beboet voor te hard rijden, dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Audi nummer 1
In de top 30 meest voorkomende automerken in Nederland, waar Tesla niet in voorkomt, stond Audi op nummer 1. Bijna vijftig procent van de Audi-rijders kreeg in 2017 minstens één snelheidsboete. Bezitters van een BMW (46 procent), Land Rover en Volvo (beide 45 procent) volgden de Audi op wat betreft te hard rijden. Onder de merken Daewoo, Daihatsu (beide 20 procent) en Suzuki (22 procent) werden juist weinig boetes uitgedeeld.
Daihatsu had de lichtste snelheidsoverschrijding met 7,4 kilometer per uur te hard. Bezitters van een Porsche overschreden de snelheidslimitiet met 9,3 kilometer per uur het meest.
Bepaald gedrag bij bepaalde auto
De verschillen tussen de soorten automerken die de top aanvoeren en die onderaan bungelen zijn nogal groot. Maar dat is helemaal niet zo gek volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Tegen de NOS vertelt hij dat de auto waarin je rijdt bepaald gedrag oproept. „Als een auto snel optrekt, dan roept dat direct dat gedrag op. We vinden het spannend om te scheuren.” Ook het uiterlijk van de auto speelt een rol. Volgens de verkeerspsycholoog ziet een BMW er gemener uit, waardoor andere bestuurders sneller voor zo’n auto opzij gaan en de persoon achter het stuur gestimuleerd wordt om nog harder te rijden.
Van alle type personenauto’s waren het de plug-in hybrides die de meeste snelheidsboetes kregen. Volgens het CBS kreeg 63 procent van dit type minimaal één bekeuring. Ook diesels (46 procent) en volledige elektrische voertuigen (45 procent) werden relatief veel bekeurd. Benzine-auto’s voerden het laagste percentage aan, met 28 procent.