Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 10 dec 2018
Leestijd: 1 minuut

Consumentenbond wil dat KLM stopt met no-show beleid

De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen KLM. Dat schrijft de bond in een brief. Volgens de organisatie jaagt de luchtmaatschappij reizigers onnodig op kosten met het no-show beleid.

Extra kosten

Met dat beleid komen er extra kosten kijken als reizigers niet op komen dagen. Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren zo’n beleid voor tickets. Wanneer een reizigers voor een onderdeel van het ticket niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als bijvoorbeeld de heenvlucht gemist wordt, is het ticket voor de terugvlucht ongeldig.

Als voorbeeld haalt de Consumentenbond een verhaal van een consument aan, die wegens ziekte onverwachts niet met de rest van zijn gezin naar München nog vliegen. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd, de man kon pas mee na een betaling van €250 euro. Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel, op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt.

Schandalig

„Schandalig", noemt directeur Consumentenbond Bart Combée het. „Door de no-show clausule betaalt deze man 2 keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig."

De KLM heeft volgens de organisatie een van de meest nadelige regelingen. KLM rekent een ‘vergoeding’ voor het alsnog gebruiken van het ticket variërend van minimaal €125 voor een korte-afstandsroute tot maximaal €3000 voor een lange-afstandsvlucht. De luchtvaartmaatschappij kan nog tot 12 december reageren op de eis van de Consumentenbond om de regeling uit de voorwaarden te schrappen, anders volgt een dagvaarding.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.