Kasper Hermans
Kasper Hermans Nieuws 5 dec 2018
Leestijd: 1 minuut

Consumentbond wil Ryanair vliegensvlug aanpakken

De Consumentenbond vindt het tijd dat de Inspectie Leefomgeving en Transport in actie komt. De toezichthouder moet luchtvaartmaatschappij Ryanair onder de loep leggen, veel reizigers zouden recht hebben op een vergoeding.

Personeelsstakingen

De Ierse luchtvaartmaatschappij heeft in 2017 en 2018 te kampen gehad met een paar personeelsstakingen. De hierdoor ‘getroffen’ reizigers moeten gecompenseerd worden voor de vertraagde of zelfs gecancelde vluchten.

Deze boetes kunnen echter alleen wordt uitgedeeld als ITL in actie komt om na te lopen of Ryanair zich aan de regels heeft gehouden. ,,Juristen zijn het nu aan het schrijven, er wordt druk aan gewerkt”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond tegenover RTL.

Duizenden claims

Via de bond zijn er zeker al duizend claims ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast zijn er via de Europese organisatie EUclaim nog eens ruim 4.500 binnengekomen.

Tot dusver heeft Ryanair elke vorm van compensatie geweigerd. Het noemde de situatie van dit en vorig jaar een overmacht en stelt dat de gedupeerde reizigers daardoor geen aanspraak maken op compensatie. De Consumentenbond stelt dat dat niet opgaat, aangezien het om een staking van het eigen personeel gaat.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.