Britten verbieden stereotypering in tv-reclames
Genderstereotypische beelden zijn vanaf juni 2019 niet meer toegestaan in Britse reclame-uitingen, heeft de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) bepaald.
Daarbij gaat het niet om een vrouw die schoonmaakt of een man die aan het klussen is, maar het gaat om de problematische sterotypering zoals bijvoorbeeld een familie die rommel maakt, waarna een vrouw als enige van het gezelschap de taak heeft om het op te ruimen. Ook not done is een man die een simpele huishoudelijke of ouderlijke taak niet tot een goed einde kan brengen.
Niet volledig ontwikkelen
De genderbevestigende stereotypen kunnen namelijk problematisch zijn voor kijkers, zegt de organisatie. Het kan ertoe leiden dat sommige mensen zichzelf niet volledig kunnen ontwikkelen, met sociale en economische ongelijkheid tussen mannen en vrouwen als gevolg, stelt de instantie. Verder wil de ASA geen advertenties meer die de suggestie wekken dat een specifieke activiteit niet past bij een jongen, omdat die als stereotype geassocieerd wordt met meisjes, zoals ballet, en andersom.
Petitie tegen ‘strandlichaam’
De toezichthouder begon aan de analyse van reclames na grote maatschappelijke verontwaardiging over een reclameposter uit 2015. Het ging om een advertentie die in Britse metrostations hing met daarop een in bikini geklede vrouw, die aanspoort tot het ontwikkelen van een ‘strandlichaam’ met behulp van afslankproducten. Maar liefst 70.000 Britten ondertekenden een petitie om de reclame te laten verwijderen.