Wakker Dier: supermarkten stunten vaker met vlees
In Nederlandse supermarkten wordt fors meer gestund met goedkoop kippen-, rund- en varkensvlees. Dat concludeert Wakker Dier na onderzoek.
Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is het aantal vleesaanbiedingen in supermarktfolders sinds 2015 met 28 procent gestegen.
Jumbo en AH
Wakker Dier vergeleek de folders van twaalf grote supermarktketens in Nederland. Daaruit blijkt dat de aanbiedingen bij Jumbo en Albert Heijn het meest stegen.
Bij Jumbo gaat het om een verdubbeling van het aantal ‘vleesstunts’ ten opzichte van drie jaar geleden, bij Albert Heijn om een toename van 73 procent.
‘Geen verantwoordelijkheid’
„Minder vlees eten is hard nodig", zegt Wakker Dier. „Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, is schandalig."
Alle supermarkten stunten vooral veel meer met kippenvlees in hun folders. „Ook hier lopen Albert Heijn en Jumbo voorop. Jumbo heeft zijn kipaanbiedingen zelfs vertienvoudigd."