VodafoneZiggo geeft Utrecht lichtshow cadeau
Een betoverende lichtshow, Fedde Le Grand en de opening van het nieuwe centrale kantoor van VodafoneZiggo in Utrecht. Dat is wat er woensdagavond allemaal plaatsvond op het Stationsplein naast Utrecht Centraal. Niet getreurd: de lichtshow is een cadeau aan Utrecht en je kunt de show nog de hele week zien. En: er was ook nog nieuws over een supersnel Gigabit-netwerk dat Utrecht de snelste stad van Nederland zal maken.
Netwerk van de toekomst
Rond zes uur klonken gisteravond bij Utrecht-Centraal de kenmerkende klanken van een ster-dj. Fedde Le Grand, geboren en getogen in Utrecht, draaide tijdens de eerste lichtshow zijn muziek, speciaal gecomponeerd voor dit evenement. Le Grands optreden ging gepaard met een spectaculaire lichtshow, Connections geheten. De show beeldt het netwerk van de toekomst uit en symboliseert de snelle verbindingen die VodafoneZiggo in de nabije toekomst zal maken. Het nieuwe centrale kantoor werd feestelijk geopend door Jeroen Hoencamp (CEO VodafoneZiggo) en Jan van Zanen (burgemeester van Utrecht). Daarnaast was er nog nieuws voor de inwoners van Utrecht.
Utrecht krijgt in 2020 als eerste stad in Nederland toegang tot het nieuwe supersnelle vaste Gigabit-netwerk van VodafoneZiggo. Het hiervoor omschreven ’netwerk van de toekomst’ wordt ook de werkelijke naam. Via het bestaande tv-kabelnetwerk krijgen inwoners van Utrecht razendsnel internet, een stabiele verbinding en betere beveiliging.
Streamen in recordtempo
Hoe spectaculair de lichtshow, de Fedde-show en de opening ook was, CEO Van Hoencamp kijkt al graag naar de toekomst: „VodafoneZiggo wil vanaf 2020 een ’netwerk van de toekomst’ aanbieden, waarbij mobiele en vaste verbindingen dichter op elkaar aansluiten. Films, video’s, muziek en foto’s kun je straks downloaden, uploaden en streamen in recordtempo; gemiddeld tot wel vijf keer sneller dan nu. Dat biedt ongekende nieuwe mogelijkheden. We beginnen met Gigabit in Utrecht en de rest van Nederland volgt.”
Burgemeester Van Zanen is er trots op dat VodafoneZiggo zich als prominent bedrijf in zijn stad heeft gevestigd. Maar ook hij kijkt direct verder: „Met de komst van VodafoneZiggo en de aanleg van dit netwerk van de toekomst kunnen wij de innovatie van onze digitale infrastructuur verder tot bloei laten komen. Door samen te werken ontstaan nieuwe kansen. Wij zetten de technologie in om maatschappelijke vraagstukken op te lossen.”
Show nog de hele week
Ook het bedrijfsleven, overheidsinstellingen en zorginstellingen zullen door de komst van het netwerk grote voordelen ervaren. Zo kan door de stabiliteit van het netwerk voor bijvoorbeeld artsen mogelijk worden gemaakt via virtual reality-consulten in te plannen met patiënten die ziek thuiszitten.
Maar terug naar de lichtshow en Fedde Le Grand. De wereldster zal niet steeds onder het witte Bollendak te zien zijn, maar de show – voor wie hem gisteravond miste – des te meer. Connections is overigens ontwikkeld door het creatieve team achter de shows van Sensation Rise. De komende zeven dagen zijn inwoners van Utrecht en iedereen die in de buurt komt van Utrecht Centraal van harte uitgenodigd om Connections te bekijken en te beluisteren. De lichtshow wordt tussen 18.00 en 23.00 uur drie keer per uur herhaald.
Een klein tipje van de sluier: honderden lampen zorgen voor een ontelbare hoeveelheid lichtstralen op het stationsplein en het witte Bollendak voor het nieuwe VodafoneZiggo-kantoor reflecteert. Als Grande Finale worden de lightbeams simultaan gericht op een enorme XL LED-kubus, welke ontelbare lichtpuntjes… Ach, kijk zelf ook maar!
Experience Centre
Belangrijk onderdeel van de nieuwe vestiging van VodafoneZiggo in Hoog Catharijne is het unieke ‘Experience Centre’. Samen met de Welcome Area vormt het Experience Centre één open omgeving. VodafoneZiggo wil bezoekers een onvergetelijke, inspirerende en relevante beleving bieden. Je kunt er kennisnemen van het snel veranderende technologische landschap en zien hoe dit effect heeft op de maatschappij, het zaken doen, je carrière, werk en leven. Ook maak je er op een speelse manier kennis met het doel, de strategie en waardes van VodafoneZiggo. Door middel van specifieke programma’s voor bezoekers probeert VodafoneZiggo de impact van technologische ontwikkelingen inzichtelijk te maken en samen te werken aan de toekomst.
Ook voor scholieren
Zo is er onder andere het Digital Life-programma voor schoolklassen in de leeftijd 10-14 jaar waarin jongeren kennismaken met nieuwe technologie en de digitale vaardigheden voor nu en de toekomst. Het VodafoneZiggo Reboarding-programma is ontwikkeld voor eigen medewerkers met als doel hen op een interactieve en leuke manier onder te dompelen in onze doelstelling, strategie en waardes. Dit is het eerste programma dat draait sinds 12 november. Daarnaast is er ook een zakelijk programma dat als voornaamste doel heeft om te inspireren, een open gesprek aan te gaan en samen te werken aan de digitale toekomst.
Op Metro’s Instagram vind je donderdag 22 november een story over de opening en de lichtshow van woensdagavond.