Vertraging sintcadeaus door drukte bij bezorgers
Het is bijna 5 december en dat betekent dat Sinterklaas druk bezig is met het treffen van de laatste voorbereidingen voor pakjesavond. De vraag is echter of hij alles wel op tijd af krijgt, nu blijkt dat de bezorging van online bestelde cadeaus waarschijnlijk iets langer op zich laten wachten dan gebruikelijk.
RTL Nieuws bericht dat bij het klachtenkompas van de Consumentenbond drie tot vijf keer meer klachten zijn binnengekomen in vergelijking met vorig jaar. De meeste klachten zijn er over PostNL en DHL.
Toenemend volume
Een van de belangrijkste redenen voor de vertraging zou Black Friday zijn. „Dat was ongelooflijk groot dit jaar” laat de Consumentenbond weten. „In Combinatie met Sinterklaas leidt dit tot enorme drukte.”
Ook Bart van Eijden, consultant bij IG&H een andere grote pakketverzorger, laat weten dat het alleen maar lastiger wordt. Pakketbezorgers zouden worstelen met het toenemende volume aan online bestellingen. „In de logistiek stel je je in op gemiddeldes met bepaalde piekpatronen” legt van Eijden uit. „Als die piek zich dagen achter elkaar voordoet en ook nog veel hoger is dan normaal, zoals nu met Black Friday dat al een week duurt en dan Sinterklaas, dan gaat alle rek eruit. Je hebt ruimte nodig om achterstanden te verwerken.”
PostNL sluit zich hierbij aan. „Normaal gesproken bezorgen we 700.000 pakketjes per dag, nu zijn het er meer dan twee keer zo veel” aldus voorlichter Ellen Talsma. „We kunnen er iets langer over doen, maar zetten alles op alles om zo snel mogelijk te bezorgen.”
Slechte communicatie
Volgens PostNL is het moeilijk vast te stellen om hoeveel pakketjes het gaat. „Daar hebben we wel zicht op, maar we kunnen pas achteraf die balans opmaken. We hebben ons wel goed voorbereid op deze drukke periode. Het afgelopen jaar hebben we nieuwe sorteercentra geopend en extra mensen aangenomen” aldus Talsma.
Van Eijden benadrukt dat er overal sprake is van een tekort. „Er zijn te weinig vrachtwagenchauffeurs, te weinig sorteerders, te weinig chauffeurs voor the last mile, het laatste stukje van depot naar de voordeur.” Daar komt bij dat veel pakketjes op het laatste moment worden besteld en er weinig wordt gecommuniceerd tussen webshops en vervoerders.
Volgend jaar liggen Black Friday en Sinterklaas nog dichterbij elkaar. „Daar wordt nu al naar gekeken” zegt van Eijden. Voor nu is het advies: Wacht niet te lang met het inslaan van je cadeaus.