Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 26 nov 2018
Leestijd: 2 minuten

‘Tienminutentreinen’ alweer achterhaald

De zogenoemde ‘tienminutentreinen’, die op bijvoorbeeld het traject Amsterdam-Eindhoven om de tien minuten rijden, zouden alweer verouderd zijn. Dat schrijft De Telegraaf op basis van een geheim rapport van ProRail. Een woordvoerder laat weten dat „meer uit het spoor gehaald kan worden”.

Chaos

In plaats van om de tien minuten, zouden de treinen om de 7,5 minuut moeten rijden. Dit omdat de capaciteit van het spoor tegen het plafond zit, terwijl het aantal treinreizigers jaarlijks met vier procent stijgt. „De 1,3 miljoen treinreizigers per dag nu, groeien naar verwachting richting 1,8 miljoen in 2030. Het aantal treinritten moet meegroeien, anders loopt het openbaar vervoer komende jaren vast. De reistijd kan fors worden ingekort", zo valt te lezen in het rapport.

Meer en vooral snellere treinen moeten chaos voorkomen en daarvoor moet de dienstregeling op de schop. De nieuwe dienstregeling zou voor 2020-2025 klaar moeten zijn.

Reistijd verkorten

„We gaan terug naar de tekentafel", aldus topman Pier Eringa in het rapport, dat een visie geeft op de nabije toekomst. „Het spoorboekje is 40 jaar niet veranderd. We moeten slimmer met het bestaande spoor omgaan." NS is het daarmee eens, maar pleit ook voor extra spoor om de reistijd te verkorten en onnodig overstappen tegen te gaan. Volgens de NS zijn er extra investeringen in het spoor nodig, om dit voor elkaar te krijgen.

Een intercity elke 7,5 minuut op drukke routes past volgens het rapport beter in de complexe schema’s, waardoor veel meer naadloze aansluitingen mogelijk zijn. De tienminutentrein is nu niet altijd een snellere oplossing, doordat de overstap soms niet aansluit.

Sneltrein

Reizigersvereniging Rover roept de treinvervoerders, ProRail en de politiek op om snel te besluiten over nieuwe dienstregelingen en over de aanleg van het spoor. Zelf pleiten ze voor de herintroductie van de sneltrein. Dat is volgens hen hét middel om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen.

Volgens ProRail past die herintroductie in het toekomstplan.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.