ProRail: meer dodelijke ongelukken op het spoor
Er zijn dit jaar al dertien doden gevallen bij 32 ongelukken op het spoor, dat meldt ProRail. Ook staan er maar liefst 3600 bijna-ongelukken geregistreerd. En dat moet anders, vindt spoorbeheerder ProRail. Om dat hoge aantal omlaag te krijgen lanceert zij een campagne op sociale media en op scholen om te waarschuwen tegen het groeiend aantal ongelukken en bijna-ongelukken op spoorwegovergangen.
Het aantal dodelijke ongelukken is dit jaar ruim verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, toen er zes slachtoffers vielen bij dertig ongelukken bij spoorwegovergangen. Daarbij wordt zelfmoord niet meegerekend.
In de campagne wordt ook aandacht gevestigd op de zogenoemde Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s), de onbewaakte overwegen. Daar vielen dit jaar twee doden. Vorige week zaterdag kwam er nog een 47-jarige man om het leven op een onbewaakte overweg in Santpoort.
Bewustzijn vergroten
Met behulp van filmpjes van soms wonderbaarlijke ontsnappingen aan treinongelukken hoopt ProRail het bewustzijn over de gevaren te vergroten, bevestigt een woordvoerder na een bericht in De Telegraaf.
Het bovenstaande schokkende filmpje laat een situatie zien waarbij het nét aan goed gaat. Een jonge fietser steekt een onbewaakte overweg in Geleen over, waarbij een goederentrein passeert. Nadat de trein voorbij is steekt hij over en ziet daarbij een trein uit de andere richting over het hoofd. De jongen haalt op het nippertje de overkant.
Gevaar wordt onderschat
Volgens ProRail behoren bijna-ongelukken ondertussen tot de dagelijkse praktijk. „Het gaat erg vaak bijna mis”, aldus een woordvoerder van ProRail. „Het zijn geen incidenten meer en het gevaar van de trein wordt te vaak onderschat.” Elk ongeluk en bijna-ongeluk heeft bovendien gevolgen voor betrokkenen, zoals de machinist, de conducteur, incidentenbestrijders en hulpverleners.
„Voor de treindienstleiders op de verkeersleidingsposten is het ook een stressvolle situatie", aldus de woordvoerder. „Aanrijdingen zorgen voor ontzettend veel vertraging. Maar ook de bijna-aanrijdingen zijn soms reden voor de machinist om te stoppen met zijn of haar trein. De machinist kan niet op tijd anticiperen, zoals bijvoorbeeld een automobilist bij een mogelijk verkeersongeluk en dat geeft een gevoel van onmacht.”