Piloten gecrashte Lion Air ‘vochten’ tegen vliegtuig
De piloten van het gecrashte Lion Air-toestel hadden al direct na de start problemen met de besturing van het vliegtuig. Sensoren gaven verkeerde informatie, daardoor dook de neus van het vliegtuig telkens naar beneden. Meer dan 24 keer wisten de piloten het toestel handmatig weer recht te krijgen, na 11 minuten verloren zij definitief de controle over de Boeing 737 Max waarna het vliegtuig in zee stortte.
Flight control problems reported before Lion Air crash: investigators https://t.co/0JYnAG3OFV pic.twitter.com/CHLGbrGL74
— Reuters (@Reuters) November 28, 2018
Piloten niet geïnstrueerd
Dat blijkt uit voorlopige rapporten over de crash waarover Bloomberg en The New York Times beschikken. Woensdag wordt het eerste rapport over de crash bij Jakarta waarbij 189 mensen om het leven kwamen, gepresenteerd. Het vliegtuig stortte neer op 29 oktober.
Lion Air crash preliminary investigation report:
-Faulty sensor on Boeing plane wasn’t fixed
-Pilots on Flight 610 and previous flight reported multiple malfunctions
-Sensor erroneously concluded jet's nose was pointed too high
-Boeing declines to commenthttps://t.co/P4FIq6WPcB— Bloomberg Asia (@BloombergAsia) November 28, 2018
De data van de vluchtrecorder bevestigt de theorie van onderzoekers over een niet goed functionerend computersysteem in dit type Boeing. Dit systeem MCAS zou verkeerde informatie doorgeven en piloten zouden niet goed geïnstrueerd zijn wat te doen om dit systeem te overrulen. Of dit ook echt de oorzaak is van de crash moet nog blijken.