Mogelijk sneller in Groningen met nieuwe intercity
Slapen en werken. Dat is wat de 26-jarige designer Bas Deelman doet als hij met de trein zijn familie in Groningen bezoekt. Want met een reis van tweeëneenhalf uur gaat zelfs social media vervelen. Maar als alles volgens plan verloopt is Deelman over een paar jaar een kwartier vroeger op zijn bestemming. De NS test een intercity die een stuk sneller naar Groningen kan rijden.
Naast de huidige intercity’s zal de snellere intercity er als extra trein bijkomen. De NS kan die dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein inzetten. Als de test goede resultaten laat zien, zal de mogelijkheid op z’n vroegst in 2021 beschikbaar zijn.
‘Einde van de wereld’
Daarmee gaat een langgekoesterde wens van de gemeente Groningen in vervulling. Ook Deelman ziet de snelle intercity als een handigheid. Als hij vanuit Den Haag naar zijn geboortestad reist, voelt het weleens als ‘het einde van de wereld’. ,,Je bent nog eerder met het vliegtuig in Polen dan wanneer je met de trein vanuit Amsterdam naar Groningen reist.’’
Minder reistijd
Ook de 22-jarige student Els Ritsema pakt vanuit Utrecht regelmatig de trein naar het noorden. Een kleine twee uur doet ze daarover. Dat noemt ze ‘te doen’. ,,Met de auto duurt dat net zo lang en in de trein kun je in ieder geval nog een boek lezen.’’ Een kwartier minder reistijd vindt Ritsema mooi meegenomen, maar liever ziet ze dat de NS de reisbeleving verbetert: ,,Als je naar Groningen gaat zie je reizigers twee uur lang op hun telefoon kijken. De wifi is nu nog langzaam in de trein. Als dat verbetert kun je gemakkelijk op je laptop werken. Dat heb je minder nekpijn.’’
Lelystad en Assen
Om een kwartier tijdswinst te behalen slaat de snellere intercity de stations Lelystad en Assen over. Maar volgens NS-woordvoerder Corien Koetsier kunnen reizigers uit deze steden ook profiteren van de tijdswinst. ,,Natuurlijk is dat jammer, maar reizigers uit Lelystad en Assen kunnen nog vrij gemakkelijk naar Zwolle , waar ze kunnen overstappen op de snelle intercity. Het is niet zo dat de situatie verslechtert, want de snellere intercity is een optie bovenop de bestaande treinen.’’
Koetsier verwacht dat de tijdswinst in de toekomst verder kan toenemen. ,,Op dit moment kunnen we op gedeeltes van het traject 160 kilometer per uur rijden, maar in de toekomst wordt dat na verbeteringen van de infrastructuur waarschijnlijk 200 kilometer per uur. Dan is de tijdswinst groter.’’
Voor Ritsema en Deelman is het kwartiertje extra geen reden om vaker naar Groningen te reizen, maar het is zeker een verbetering. Al gaat de tijdswinst wel af van het dutje van Deelman. Lachend: ,,Daar kom ik denk ik wel overheen.’’