Modeketens beloven plasticvervuiling tegen te gaan
De mens is niet goed bezig met de planeet. Sinds 1970 is 60 procent van de diersoorten verdwenen, zo zegt het WNF. En onze oceanen worden overspoeld door plastic. Aan dat laatste wil de modesector nu iets doen. Verschillende grote namen, zoals Burberry, H&M, Unilever en Stella McCartney, ondertekenden de ‘New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation en de VN.
Geen onnodig plastic meer
Dat nieuws werd bekendgemaakt op de ‘Our Oceans’-conferentie op Bali. Het verdrag is een belangrijke stap vooruit omdat de deelnemende modeketens verantwoordelijk zijn voor maar liefst 20 procent van de productie van plasticverpakkingen in de sector.
De modehuizen beloven verschillende maatregelen te nemen. Eerst en vooral wordt onnodig plastic, of plastic dat amper één keer gebruikt wordt, vervangen door een nieuw ontwerp of een andere leveringsmanier. Verder zullen ze de plasticverpakking die niet vermeden kan worden 100 procent herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar maken.
Wereldwijde uitdaging
Het verdrag vraagt de merken ook om transparanter te zijn in hun duurzaam beleid. Jaarlijks zullen ze een rapport uitgeven met hun vorderingen.
„Plasticafval en vervuiling is een grote wereldwijde uitdaging”, aldus Cecilia Brännsten, klimaat- en duurzaamheidsmanager van H&M, in een persbericht. „Er is geen enkel merk dat op zijn eentje het probleem kan aanpakken. We moeten allemaal samenwerken om dit probleem tegen te gaan. Het ‘New Plastics Economy Global Commitment’ is alvast een belangrijke stap in de juiste richting.”