Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 9 nov 2018
Leestijd: 1 minuut

Gegevens 10.000 klanten Albert Heijn gelekt

Albert Heijn laat vrijdag weten dat gegevens van ongeveer 10.000 gebruikers per ongeluk zijn gedeeld met derden. De inloggegevens van de accounts waren zichtbaar voor partijen waarmee de supermarktketen samenwerkt aan onder meer het verbeteren van de website.

Geen misbruik

Het zou gaan om een programmeerfout in de site die inmiddels is hersteld. Ook zijn de wachtwoorden van de betrokken gebruikers uit voorzorg geblokkeerd, heeft AH de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op de hoogte gebracht en de gebruikers gemaild.

Er zouden geen signalen zijn dat de inloggegevens zijn misbruikt. Via ah.nl kunnen boodschappen worden besteld, maar betaalgegevens worden niet aan accounts gekoppeld. Maandelijks krijgt ah.nl ongveer 4,5 miljoen bezoekers, maar die loggen niet allemaal in en bestellen dus ook niet allemaal spullen.

Kort zichtbaar

Volgens Albert Heijn was door een fout in de loginpagina van ah.nl de loginnaam en het wachtwoord van gebruikers korte tijd zichtbaar in de adresbalk van de browser. De onderneming werd daar afgelopen dinsdag door een klant op gewezen. ,,Wij bieden onze oprechte verontschuldigingen aan aan de betrokken klanten”, laat IT-directeur Michel Ruijterman weten.

Zusterbedrijf bol.com, dat eveneens tot het Ahold-concern behoort, heeft zijn eigen infrastructuur en leveranciers. Het aandeel Ahold stond omstreeks 11.00 uur 1,2 procent hoger op 22,38 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.