Een toekomst voor de nieuwe Blokker, het kan
Huishoudwinkel Blokker staat in de verkoop. Daarmee neemt de familie Blokker na 122 jaar afscheid van hun familiebedrijf. De taak is aan de nieuwe eigenaar om het merk nieuw leven in te blazen.
Een ‘survival pakket’ voor studenten die voor het eerst op kamer gaan. Een interieurstylist die op Instagram toont hoe je betaalbaar je huis inricht en een spaaractie voor écht mooi bestek. Huishoudwinkel Blokker heeft nog volop potentie, denken trendwatcher Lieke Lamb en retaildeskundige Paul Moers.
Straatbeeld
Welke stad je ook bezoekt, elke winkelstraat is voorzien van die karakteristieke oranje kleur. Blokker is een begrip. Net als het vergane V&D en nog bestaande winkels als Xenos, HEMA en Zeeman kenmerkend voor het Nederlandse straatbeeld. En net als al die andere winkels zoekende naar dé manier om in deze tijd van online winkelen en concurrerende prijsvechters het hoofd boven water te houden.
Een verrassing dat de familie Blokker na 122 jaar het bedrijf in de verkoop zet, is het dus allerminst. De afgelopen jaren heeft de directie flink gereorganiseerd en is er van alles gedaan om het merk een moderne uitstraling te geven. Met als hoogtepunt de reclame in 2016 waarin het Amerikaanse Sex and the City-boegbeeld Sarah Jessica Parker werd ingezet om met stralende lach de meest vanzelfsprekende huishoudelijke producten van Blokker aan te prijzen.
Een slimme actie, vindt retaildeskundige Paul Moers. Blokker ging volgens hem gebukt onder een oubollig en bloedserieus imago. Met deze koers bracht de toenmalige directie weer humor in het bedrijf. „Communiceren met een knipoog. Dát werkt. Het brengt de consument in een goede stemming.” Maar die manier van communiceren heeft Blokker de daaropvolgende jaren onvoldoende vastgehouden. Het zakte terug naar het oude imago, vindt Moers. Gewoontjes, onduidelijk en toch weer dat ene woord; saai.
Toekomstbestendig
Een nieuwe eigenaar van de winkelketen kan met een frisse blik naar het merk kijken, zo is de gedachte. De juiste eigenaar kan wellicht zelfs het oer-Hollandse bedrijf toekomstbestendig maken.
‘Dat is toch een geweldige uitdaging’, vindt trendwatcher Lieke Lamb, die overloopt van ideeën. Meer aandacht voor jongeren, zonder de trouwe, oudere doelgroep uit het oog te verliezen ziet zij als grootste kans.
Blokker is zelfs ideaal om de verbinding tussen de oude en nieuwe generatie te maken. „Denk aan pakketten die je kunt samenstellen met alle basics die een kind of kleinkind nodig heeft voor de eerste studentenkamer. Of acties gericht op jonge stellen die gaan samenwonen.”
Ook samenwerking met andere bedrijven – zoals een spaaractie bij Albert Heijn voor kwalitatief bestek van Blokker – en het inzetten van een afhaalpunt in de winkels voor bijvoorbeeld Bol.com, worden genoemd als mogelijkheden om meer klanten te trekken.
Keuzes maken
Maar het belangrijkste is misschien wel keuzes durven maken, zegt Moers. „Het blijft onduidelijk waarin Blokker zich onderscheidt. Het is niet zo goedkoop als Action en niet zo duur als de Bijenkorf. Het assortiment is zo breed dat je niet weet waarvoor je precies naar de winkel moet. De slogan ‘Blokker heeft het in huis’, draagt daar niet aan bij. Wát heeft Blokker dan in huis?”
Welke partijen geïnteresseerd zijn in de overname was gisteren nog niet bekend. Het bedrijf liet enkel weten dat er verkennende gesprekken plaatsvinden.