Boete voor taxidienst Uber na datalek
Taxidienst Uber heeft de toezichthouder en betrokkenen niet op tijd geïnformeerd over het datalek bij het bedrijf. Dat vindt de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder heeft een boete van 600.000 euro uitgeschreven, het is voor het eerst dat ze een boete uitschrijven in zo’n situatie.
Uber laat weten het fijn te vinden dat ze het incident achter zich kunnen laten en dat de systemen inmiddels beter beveiligd zijn. Het bedrijf zegt „hard te werken aan onze belofte om het vertrouwen van onze gebruikers terug te winnen".
Te laat
In 2016 werd het bedrijf gehackt, maar pas in november vorig jaar bracht Uber dat naar buiten. Te laat, volgens de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij het datalek waren persoonsgegevens van klanten en chauffeurs buitgemaakt. Volgens Uber zijn is er geen triphistorie, creditcardgegevens, bankgegevens of geboortedata gedownload. In Nederland waren ongeveer 174.000 klanten en chauffeurs getroffen. Wereldwijd werden ruim 57 miljoen gebruikers getroffen.
Bij het datalek kregen hackers onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers in handen. Uber betaalde de daders 100.000 dollar om de diefstal stil te houden en de data te vernietigen. Of ze dat ook daadwerkelijk gedaan hebben is onduidelijk.
Meer boetes
De hoogte van de Nederlandse boete heeft te maken met het aantal overtredingen, de ernst hiervan en de financiële situatie van het bedrijf. De Europese toezichthouders werkten samen in de zaak tegen Uber, laat een woordvoerster van de Autoriteit Persoonsgegevens weten. In andere lander kan Uber ook nog boetes verwachten.
In Amerika werd Uber alleen op de vingers getikt na het lek, in Groot-Brittannië kreeg het bedrijf al wel een boete. Daar werden 2,7 miljoen klanten en bijna 82.000 chauffeurs getroffen en moest er een kleine 434.000 euro betaald worden.