ProRail start met afsluiten onbewaakte overwegen
Volgens ProRail heeft de discussie nu al lang genoeg geduurd: de 120 onbewaakte overgangen in Nederland moeten weg en daar moet vaart achter worden gezet. Volgende week gaat ProRail starten.
Betonblokken
„Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken”, zegt topman Pier Eringa van ProRail in De Telegraaf. „De discussies duren veel te lang.”
„Ik vind het onverantwoordelijk om nog langer af te wachten tot iedereen is uitgepraat." De dertig gevaarlijkste overwegen, zonder bomen en bellen, gaan volgens de topman sneller dicht dan aanvankelijk gedacht. „Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen."
Stiller en sneller
„We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden", wijst de ProRail-topman op de reden voor de vertraging. „Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt."
De opmars van steeds stillere treinen met een steeds hogere snelheid illustreren voor Eringa de noodzaak om vergaande maatregelen te nemen om de overwegen in Nederland aan te pakken. Volgens De Telegraaf is de onbewaakte overweg bij Lunteren als eerste aan de beurt. De krant zegt dat de gemeente het eens is met de opheffing van de overweg.
Plannetjes
Het ministerie van Infrastructuur is het overigens niet eens met het plan van ProRail. „Voor iedereen die een serieus plan heeft om het spoor te verbeteren, staat mijn deur altijd open", laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten. Ze steunt het plan niet en wijst er verder op dat het „inmiddels traditie is dat de heer Eringa in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met allemaal plannetjes in de media verschijnt".