Brandpunt+ test: Facebook laat nepadvertenties door
„De stembureau’s zijn dicht, mensen kunnen geen stem uitbrengen.” Die verzonnen boodschap wist de redactie van het KRO-NCRV-programma Brandpunt+ in advertenties op Facebook te krijgen. Daarmee willen ze aantonen dat het best eenvoudig is om bijvoorbeeld de komende Provinciale Statenverkiezingen van maart volgend jaar te manipuleren.
De nepadvertenties waren goedgekeurd door Facebook. Brandpunt+ trok ze terug voordat ze daadwerkelijk online kwamen. Ook een verzonnen bericht dat ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers zich had bekeerd tot de islam, kwam door de keuring. Alleen een verzonnen bericht over CDA-leider Sybrand Buma werd tegengehouden.
Stemmen
Het risico is dat wanneer zulke advertenties bij één bepaalde groep terecht komen en er genoeg mensen in trappen, het een partij veel stemmen kan kosten. Volgens Brandpunt+ kost het ongeveer 2500 euro om een half miljoen potentiële VVD-kiezers te bereiken. Bij de afgelopen Amerikaanse presidentsverkiezingen zouden Russische ‘trollen’ veel van zulke nepboodschappen op Facebook hebben gezet om de Democratische kandidaat Hillary Clinton tegen te werken en om onrust te stoken.
Bewustwordingscampagne
Facebook laat in een reactie weten de zaak te onderzoeken. Volgens minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) vormt het feit dat Facebook de advertenties accepteerde „een illustratie van mijn punt dat onafhankelijke journalistiek heel belangrijk is bij de bestrijding van nepnieuws". Ollongren kondigde al eerder aan dat zij een ,,bewustwordingscampagne" gaat voeren in de aanloop naar de verkiezingen voor Provinciale Staten en Europees Parlement volgend jaar. Daarin ziet ze meer dan in wet- en regelgeving.