ProRail: Mijd overweg en rij om
Gevaarlijk, vertragend en een flinke kostenpost. De spooroverwegen zijn een doorn in het oog van ProRail en Veilig Verkeer Nederland. Het liefst zien de organisaties alles omgebouwd tot een veilige tunnel of brug, maar tot die tijd komen de organisaties met een opvallend advies: ‘Mijd de overweg en rij om’
Donderdag gaat de nieuwe campagne van start. De waarschuwing is als eerst te zien bij de beruchte overweg in Den Dolder. Weggebruikers worden gewezen op het stoppen voor rood licht en op de dichtstbijzijnde tunnel of brug in de buurt.
Maatregelen
De risico’s van spooroverwegen zijn al langer in het nieuws. Nu blijkt dat ruim 1700 treinen in het afgelopen half jaar zijn uitgevallen of vertraging hebben opgelopen door een aanrijding met wegverkeer, breidt ProRail de maatregelen verder uit.
,,We gaan de strijd aan met onze eigen overwegen’’, vertelt Jaap Eikelboom van ProRail. ,,De overwegen waren al gevaarlijk, maar met deze toename en ook het toekomstbeeld waarin er nog veel meer treinen zullen rijden, zien we graag dat niemand meer gebruik maakt van de overweg.’’
Advies
ProRail zou de overwegen liever sluiten, maar is hiervoor afhankelijk van diverse partijen zoals gemeenten en provincies. Het vermijden van de overweg is daarom een advies, geen verbod. ,,We hebben niet de illusie dat iedereen zich door het advies laat tegenhouden’’, vertelt Eikelboom. ,,Maar door de nadruk erop te leggen willen we bereiken dat het sociaal onwenselijk wordt om er nog gebruik van te maken.’’
Schade
In de randstad zijn de meeste overwegen verleden tijd, maar daarbuiten zijn er nog veel te vinden. Daar gebeuren elke dag ruim tien incidenten en die zorgen jaarlijks voor miljoenen euro’s schade. De incidenten zijn volgens ProRail bovendien vaak de oorzaak van treinvertragingen.
Eikelboom: ,,Een machinist ziet niet de intentie waarmee iemand het stoplicht negeert en zal altijd uit voorzorg remmen. Omdat het zo druk is op het spoor, garandeert dat vertraging voor de volgende trein.’’
Stiller
De overwegen zijn een overblijfsel van de beginjaren van het treinverkeer in Nederland, toen er veel minder treinen reden, die je bovendien ver van te voren kon horen aankomen. De treinen zijn tegenwoordig stiller, rijden sneller en hebben een langere remtijd.
De discussie over de overwegen bereikte afgelopen voorjaar een hoogtepunt na een aanrijding van een trein met een auto op een onbewaakte overweg in Harlingen. Een 31-jarige vader en zijn 3-jarige zoontje kwamen hierbij om het leven. Vlak daarna besloot het kabinet besloot vijftig miljoen euro uit te trekken om de 126 onbewaakte spooroverwegen beter te beveiligen.
Deze klus gaat ongeveer drie jaar duren. Daarna wil ProRail de pijlen richten op het ombouwen van alle overwegen tot veilige oversteekplaatsen, zoals bruggen of tunnels. In de tussentijd is het doel om weggebruikers te motiveren helemaal geen gebruik meer te maken van de overweg.