Overgroot deel studenten kans op drankprobleem
We zitten doordeweeks weer in de collegebanken en het studentenleven is weer begonnen; hier en daar een keer een feestje, door tot in de late uurtjes en de nodige alcoholische versnaperingen. Voor velen een geweldige periode, maar ook de tijd waarin helaas een groot aantal studenten een alcoholprobleem ontwikkelt. En die studenten, ookwel risicostudenten genoemd, die risicovol drinkgedrag vertonen en mogelijk een drankprobleem ontwikkelen, worden nu niet op tijd gesignaleerd. Dat was een aanleiding voor hogeschool Windesheim in Zwolle en de Universiteit van Amsterdam om te onderzoeken wat ze daar tegen kunnen doen, meldt het Algemeen Dagblad.
85 procent is risicostudent
Momenteel valt in de onderzochte steden Amsterdam en Zwolle zo’n 85 procent van de Nederlandse studenten in de categorie risicodrinker. Dat betekent dat het alcoholgebruik van 85 procent van de studenten, invloed kan hebben op zowel hun gezondheid als hun studieprestaties. Hoewel veel studenten na hun studie stoppen met dat gedrag, blijft een deel ervan doordrinken in dezelfde hoeveelheden en ontwikkelt zelfs een verslaving. In Zwolle en Amsterdam komen daarom jaarlijkse screenings om dat problemen op te lossen.
Zij denken dat het komt doordat er nu nog te weinig zicht op is welke studenten in die risicogroep zitten, omdat het niet structureel wordt bijgehouden. Op die manier worden studenten die mogelijk een alcoholprobleem ontwikkelen niet op tijd gesignaleerd en loopt het van kwaad tot erger, verwachten de onderzoekers. Daarom hebben studentartsen van de UvA en het AMC de afgelopen tijd zo’n 5500 studenten uit Zwolle en Amsterdam ondervraagd over hun alcoholgebruik.
Alarmbel
Zij kregen een vragenlijst voorgelegd met drie vragen over de frequentie en de hoeveelheid drank. Hun antwoorden leidde vervolgens tot een bepaalde score. Drinkt een student bijvoorbeeld vier keer of vaker per week of meer dan tien glazen, dan leidt dat tot een hoge score. Zo’n hoge score zorgt voor een alarmbel, die aangeeft dat het mogelijk gaat om een student met een beginnend drankprobleem. Dat geeft vervolgens de aanleiding voor de school om in gesprek te gaan met de student en zijn of haar gedrag te bespreken en op die manier de risicostudenten beter te begeleiden.