Kinderen spoorongeval zaten in een ‘stint’
Naar aanleiding van het ernstige ongeval donderdagochtend in Oss, zijn veel mensen op social media verdrietig maar ook boos: zij wantrouwen het vervoersmiddel waarmee de kinderen van a naar b werden gebracht. De vier overleden kinderen en het zwaargewonde kindje zaten namelijk in een zogenaamde ‘stint’, een elektrisch aangedreven kar die speciaal werd ontworpen voor de buitenschoolse opvang. De vrouw die zwaargewond raakte, bestuurde het voertuig.
Maar wat is de stint? Het karretje is een Nederlands ontwerp. In 2011 zijn Edwin Renzen en Peter Noorlander begonnen met de ontwikkeling en productie ervan. Het wagentje biedt plaats aan maximaal tien kinderen. De bestuurder staat rechtop achter de bak waarin de passagiers zitten. De stint valt in de verkeerscategorie ‘bijzondere bromfiets’. Om het voertuig te mogen besturen moet je ouder dan zestien zijn en een korte cursus gevolgd hebben. Een helm, rijbewijs of kenteken zijn niet nodig.
Snelheid en remweg
De elektrische bolderkar heeft een maximumsnelheid van 17 kilometer per uur. De actieradius is 25 kilometer. Volgens de website stintum.com is de remweg van de kar 3,5 meter bij een snelheid van 15 km/u. Er rijden naar schatting 3000 stints rond in Nederland. Ze worden niet alleen voor het vervoer van kinderen, maar ook voor stadslogistiek gebruikt.
De website van de slimme vervoersoplossingen voor grote steden is momenteel maar af en toe te bereiken, veel mensen lijken te willen wat het voor voertuig is. Op social media wordt opgeroepen om het gebruik van de bijzondere bromfiets te verbieden. „Die bakfietsen moeten verboden worden in de kinderopvang!!!! Begrijp ook niet dat ouders dit goed keuren dat de kinderen op deze manier vervoert worden", schrijft een lezer van Metro op Facebook. Ook op Twitter vragen mensen zich af waarom kinderen op deze manier vervoerd worden.
https://twitter.com/MountainLion5/status/1042707394512465920
Deze bakfietsen zijn een gevaar op de weg. Ze stoppen er 6 kinderen in en rijden keihard door de stad. Ik zeg verbieden! Het is te onveilig. #bakfiets #oss https://t.co/SzdNhydVWc
— Bram (@mister_bram2) September 20, 2018
Ik word hier zo boos en verdrietig van!!! Waneer gaan we gloeiende gloeiende dit soort vervoer voor kleine kinderen verbieden?! Levensgevaarlijk die bakfietsterroristen!
Vier kinderen omgekomen bij aanrijding met bakfiets op spoor #Oss https://t.co/2m2QVCSN7K— Chrissie🎗❌❌❌≧◔◡◔≦ (@PrinsesChrissie) September 20, 2018
Zullen we bakfietsen en het gebruik van bolderwagens door kinderdagverblijven maar gewoon verbieden?
Kinderen (en dan vooral die van anderen) vervoer je veilig; in de gordels van een auto.— Alain Timmers (@AlainTimmers) September 20, 2018
Het is natuurlijk niet te zeggen of het verbieden van het vervoersmiddel zulke ongelukken in de toekomst zal voorkomen. En volgens de Brancheorganisatie Kinderopvang doen kinderdagverblijven „er alles aan om een veilig transport te garanderen". Zolang nog niet duidelijk is waardoor het ongeluk is gebeurd, wil de brancheorganisatie niets zeggen over bijvoorbeeld regels en afspraken. Op zich zijn de elektrische bakfietsen toegestaan „en daar gelden normale verkeersregels voor. Kinderdagverblijven hebben protocollen en afspraken met ouders. In principe mag iedere medewerker op zo’n bakfiets rijden, getraind of ongetraind, maar normaal gesproken hebben de medewerkers er ervaring mee."
https://twitter.com/_BDtE_/status/1042709115087335425
Oprichter Edwin Renzen van het bedrijf Stint is zwaar aangedaan door het ongeluk: „Dit is een ongelofelijk zware klap. Afgrijselijk”, zegt hij tegen de NOS. De man hoorde via de media van het ongeluk, maar nog voor hij alle details wist, liet hij de vliegreis waarvoor hij aan het boarden was schieten en stapte hij in de auto naar Oss om de getroffen kinderopvang bijstand te bieden. „Dit is de ergste nachtmerrie van iedere ouder.”
Veiligheid verbeteren
De bedenker zegt dat hij met zijn uitvinding juist de veiligheid in het schoolvervoer wilde verbeteren: „Ik zag zoveel kinderen bij school lopen, tussen de busjes waarmee ze worden gebracht. Totaal onoverzichtelijk. Er waren al doden gevallen met taxi’s. We wilden die situatie verbeteren." De uitvinding was ook zeker een succes, er rijden er duizenden rond in Nederland. Vooral kinderdagverblijven zijn blij met de stint. Ze kunnen kinderen makkelijk vervoeren, de kleintjes vinden de ritjes leuk en het is een groen alternatief voor de taxi of busjes.
Volgens Renzen hebben zich, sinds de voertuigen eind 2011 van de autoriteiten toestemming kregen de weg op de gaan, nooit zware ongevallen met stints voorgedaan. Het is vooralsnog voor Renzen dan ook volkomen onduidelijk wat zich heeft afgespeeld. „Natuurlijk kan er, net als bij elk ander voertuig, van alles stukgaan. Lekke banden komen het vaakst voor, maar er zijn ook weleens problemen met de accu’s. Het is een nieuw voertuig. Zoals alles dat splinternieuw is, werkt het perfect in de showroom maar komen eventuele problemen pas naar voren in het veld. Alles wordt zorgvuldig gesignaleerd en herzien. Maar op zich is dit geen hogere wiskunde of spannende techniek. Een stint is opgebouwd uit allemaal al bestaande onderdelen. Het is een goed voertuig, maar er zijn altijd wel wat dingen."
De bedenker voelt zich persoonlijk betrokken bij het ongeval. „Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss."
Speciaal rijbewijs
De verkeersorganisatie van ons land, Veilig Verkeer Nederland, wil alleen reageren zodra er meer duidelijk is, maar zag tot nu toe geen grote problemen. Volgens hen is het voldoende om verantwoord om te gaan met het vervoersmiddel, net zoals met ieder ander voertuig. De organisatie vindt het dan ook niet nodig om een soort rijbewijs in te voeren voor het besturen van elektrische bolderkarren als de stint.
Niet meer in gebruik
Verschillende kinderopvangorganisaties in ons land stoppen nu even met het gebruiken van de stints voor het vervoer van kinderen, totdat er duidelijkheid is over de oorzaak van het ongeval in Oss. De organisatie AVEM, met veertig locaties in Oss en omgeving, stopt met onmiddellijke ingang met de inzet van de elektrische voertuigen ,,totdat er nadere informatie beschikbaar is", aldus en woordvoerster. De kinderen worden voorlopig met ander vervoer opgehaald.
Ook KindeRdam, met zo’n zeventig vestigingen in Rotterdam en omgeving, houdt de stints voorlopig binnen. ,,We hebben de leverancier gebeld, die start een onderzoek. Tot die tijd worden ze buiten gebruik gehouden", aldus bestuurder Els Maasdam.
Partou, een grote speler met vestigingen in het hele land, blijft de elektrische karren gewoon gebruiken. Dat geldt ook voor DAK kindercentra, met zestig vestigingen in Den Haag en omstreken. ,,We volgen het onderzoek op de voet, maar tot op heden zijn nooit ongelukken gemeld”, zegt een woordvoerster van DAK.