Bestellen in de trein, ophalen op station en… foodsy
Haast op het station, nog snel een broodje willen scoren en toch je trein halen? Dat kan nu met Foodsy.
Net geen tijd meer hebben voor je kopje koffie voordat je de trein instapt. Of je broodje nog kopen – waarbij de rij in de winkel iets te lang is naar je zin – en dan je trein missen. Frustratie! De app Foodsy brengt daar een einde aan.
Sam Eerdmans studeerde commerciële economie en maakte de studie niet af omdat hij Foodsy bedacht. Daar is hij nu twee jaar mee bezig. Hoe simpel was zijn idee eigenlijk: vanuit de trein of op weg naar het station doe je je bestelling en in de winkel staat je bestelling op het moment dat je aangaf klaar. Hup, koffie, broodje of wat dan ook zonder wachten oppikken en foodsy. Of foetsie zo je wilt.
Uit hetzelfde dorp
Tienduizend app-downloads heeft Sam inmiddels in the pocket. Nou ja, hij niet alleen: „Inmiddels werken we met zes jonge mensen en proberen we er samen een succes van te maken.” Zo ook Janneke Flipse, als voormalig studente communicatiewetenschappen is zij verantwoordelijk voor de marketing. De twee woonden zonder elkaar te kennen allebei in Bilthoven, maar opereren met Foodsy vanuit Utrecht.
Sam pendelde een jaar tussen Leiden en Utrecht en zag in de trein het ’Foodsy-licht’. „Vaak ging ik sporten na een lange studiedag. Het lukte me maar niet om snel een Julia’s-pasta te scoren en mijn trein te halen. Tja, toen bedacht ik Foodsy en heb ik het idee in de zomer van 2016 samen met Florian Fermin uitgewerkt.” Janneke: „Zo gaat dat. Je loopt tegen een probleem aan en zoekt daar een oplossing voor.” Sam: „Ik at die pasta soms wel, maar dan kwam ik te laat voor de voetbaltraining.”
Spijker op z’n kop
De naam Foodsy was er niet meteen, maar een designer kwam ermee. Hij sloeg de spijker op z’n kop: je bestelling ophalen en direct weer weg. Onderzoek maakte duidelijk dat treinreizigers op Foodsy zaten te wachten. Sam: „Ze gaven aan dat ze 30 procent meer zouden consumeren als hun bestelling op het station klaar zou staan. Dat vonden we nogal veel.” Janneke: „We spreken onze gebruikers ook op de stations en ze mailen ons. Dat vragen zij bijvoorbeeld of bepaalde winkels aan de app kunnen worden toegevoegd. Daaraan zie je dat ze de voordelen van Foodsy zien.”
Een dekking van 80 procent van de winkels op alle stations is het uiteindelijke doel, maar september is de maand waarop grotere ketens als Julia’s en The Döner Company aanhaken. Via de Foodsy-app kun je nu verder onder meer bij Yoghurt Barn, Salsa Shop, New York Pizza, Urban Salad en Eazie terecht. Alleen op Amsterdam Centraal doen al twintig zaken mee. Janneke: „Op dit moment zijn we op zeven stations in ruim honderd winkels.” Sam: „De ketens zijn enthousiast. We hebben goede pilots met hen gedraaid en steeds meer winkels zijn happig om mee te doen. Starbucks heeft een dergelijke app in Amerika en daardoor het werkproces met 30 procent kunnen versnellen. Niet alleen de treinreiziger heeft er dus iets aan, de winkels ook. Met hetzelfde personeel kun je veel meer kopjes koffie maken.”
Flyeren, Metro en 9292
De duizenden gebruikers werden tot nu toe bereikt door flink te flyeren. Nu grotere ketens aanhaken, worden ook kanalen als Metro en 9292 ingezet. Treinreizigers zullen Foodsy snel in hun systeem hebben, als het aan Sam en Janneke ligt. Janneke: „Veel reizigers hebben we op stations persoonlijk ontmoet. Dat vonden ze leuk, het is weer wat anders dan feedback geven in de app.”
Hoe lang je van tevoren bestellen moet, hangt van de maaltijd of drank af. Sam: „Een kop koffie lukt twee minuten voordat je trein het station binnenrijdt nog wel.” Janneke: „Een schnitzel met frites heeft natuurlijk wat meer tijd nodig.” De komende jaren ligt de focus van Foodsy volledig op stations. Sam: „Daar zijn we handig voor, daar komen 1,1 miljoen mensen per dag. Daar zijn mensen met haast.” Janneke: „Uiteraard denken we na over buitenlandse stations en andere markten, maar eerst maar eens alle trein- en metrostations in Nederland.” Sam: „Als we iets doen, dan doen we het goed.”
Nieuwe rijen…?
Over goed gesproken, als Foodsy té goed loopt, creëert de app dan juist geen nieuwe rijen? Sam: „Nee. Zoals gezegd kan het personeel door de app 30 procent meer bestellingen aan. Maar als een winkel zoveel bestellingen krijgt dat een extra personeelslid nodig is, dan zal zo’n zaak met alle liefde een persoon meer achter de balie zetten. Foodsy verzorgt de bestelling, de marketing en het factureren, de winkel zorgt voor genoeg personeel.”
Metronieuwslezers krijgen bij het downloaden van de Foodsy-app 1 euro korting als zij gebruik maken van de code METRO1. Meer weten? www.foodsy.eu.