Zwarte zaterdag: ‘Vertrek om 8.00u en neem eten mee’
Bijna alle zaterdag in augustus is het raak: zwarte zaterdag. Het lijkt een dag als alle dagen, maar niets is minder waar. De ANWB werkt met dubbele bezetting en draait overuren, om ervoor te zorgen dat alle reizigers een – voor zover mogelijk – voorspoedige reis hebben.
Uitzonderlijk drukke dag
Arno Broekhuis, chef afdeling verkeersinformatie bij de ANWB, maakt zich alvast klaar voor een uitzonderlijk drukke dag. „We zijn er extra op voorbereid en werken met extra veel mensen.” Op die manier kunnen ze alle vragen via social media beantwoorden. „Mensen tweeten ons dan bijvoorbeeld met de vraag hoe druk het is rond Lyon en dan kunnen we ze zo goed mogelijk informeren.”
En druk rond Lyon is het waarschijnlijk wel. Dat is namelijk de Route de Soleil, waar van ’s ochtends vroeg tot eind van de middag files staan. Zaterdag 4 augustus is namelijk een van de zogenoemde wisseldagen, de dag waarop zowel mensen op vakantie gaan als terugkomen. „Van oorsprong draait zwarte zaterdag om de Parijzenaar die op vakantie gaat”, vertelt Broekhuis. „Waar Noord-Europa veelal in juli vakantie viert, is augustus aan het zuiden voorbehouden.” Hij ziet dan ook Italianen, Spanjaarden en Fransen op de weg morgen. „En bijvoorbeeld Nederlanders of Scandinaviërs die alweer terugkeren.”
Optimaal genieten
En met al die nationaliteiten op de weg is het bijna vanzelfsprekend dat het een drukke dag is. Dat komt volgens Broekhuis doordat veel vakantieparken nog met weken van zaterdag tot zaterdag werken. „Mensen willen niets van hun vakantie missen en moeten dus wel op zaterdag rijden. En als iedereen zo denkt, wordt het druk.” Hij raadt eigenlijk mensen aan de zaterdag te vermijden als rijdag, maar „ik begrijp wel dat ze optimaal van hun vakantie willen genieten”.
Broekhuis ziet een aantal knelpunten op de weg. In Frankrijk het eerder genoemde Lyon, maar ook de route naar Bordeaux is druk. „Parijs komt men meestal nog wel fatsoenlijk door, maar hoe verder je afzakt, hoe drukker het wordt.” Ook in andere landen verwacht hij rijendikke files. „Het is niet zo dat als je niet naar Frankrijk gaat, je automatisch lekker door kan rijden. Als je bijvoorbeeld naar Italië gaat, zijn er twee mogelijke routes: via Zwitserland of via Oostenrijk.” Zolang er geen grote problemen zijn, moet dat nog wel doorrijden volgens Broekhuis. „Maar meer automobilisten is meer kans op aanrijding, dan kan het wel een paar uur gaan duren.” Ook München is een knelpunt. Daar komen mensen langs die naar Italië gaan, maar ook de reizigers naar landen als Kroatië of Slovenië.
Acht uur ‘s ochtends vertrekken
Toch is Broekhuis de slechtste niet. Als je dan toch de weg op moet, geeft hij met liefde een aantal tips mee. „Als je moet reizen op zo’n drukke zaterdag, vertrek dan niet midden in de nacht. Je komt elkaar namelijk op hetzelfde punt tegen.” Het drukste moment in Parijs begint bijvoorbeeld in de ochtend. „Je reist misschien vijf uur naar Parijs, dan kun je achteraan sluiten.” Broekhuis adviseert rond acht uur weg te rijden. „Dan rijd je eigenlijk achter de grote drukte aan. Natuurlijk ben je dan wel wat later op je vakantiebestemming, maar wel zonder veel files.”
Op vrijdag vertrekken en dan de hele nacht doorrijden, wil Broekhuis toch afraden. „Zolang achter elkaar rijden is veel, daar verkijk je je op.” Hij maakt een simpele rekensom om zijn verhaal te ondersteunen: „Een werkdag acht uur is en je rijdt 800 kilometer zonder file. Een vakantiebestemming is misschien wel 1400 kilometer rijden.” En dan ben je dus bijna twee werkdagen onderweg. „En je moet geconcentreerd rijden in de hitte en drukte, dat is zwaar!”
Vergeet je passagiers niet
En vergeet ook vooral je passagiers niet. „Die hebben het ook zwaar”, meent Broekhuis. „Acht of negen uur lang in een snikhete auto zitten, met – in mijn tijd – een kleurboekje, is ook zeker geen pretje.” Broekhuis adviseert reizigers dan ook rekening te houden met de warmte: „In Frankrijk wordt het morgen 37 tot 38 graden. Het klinkt misschien oudbollig, maar denk aan voldoende eten en drinken.” En voor de rust raadt Broekhuis een dorpje langs de snelweg aan, in plaats van een tankstation. „Die zijn vaak hartstikke druk.”
Tot slot wil Broekhuis reizigers op het hart drukken vooral te genieten. „Je vakantie begint wanneer je de deur achter je dicht doet – en op slot draait – en dat moet vooral op een prettige manier gebeuren. Heb er zin in, ga niet tegen de klok rijden en geniet ervan.”