Toch 285 leerlingen geslaagd op VMBO Maastricht
Van het VMBO Maastricht zijn de meeste leerlingen alsnog geslaagd, maakt het ministerie van Onderwijs vrijdag bekend. Van 353 leerlingen wier eindexamens voor de zomer ongeldig werden verklaard, hebben 285 van nu toch hun diploma op zak.
Hoe zat het ook alweer?
De examens waren ongeldig verklaard omdat de eindexamens die de leerlingen hadden gemaakt, waren afgekeurd. De onderwijsinspectie haalde in juni een streep door 354 eindexamens van de school. Uit onderzoek bleek dat er fouten in de examens zaten én dat bijna alle leerlingen eerdere toetsen door het jaar heen niet hadden afgerond. Naar hoe het zover heeft kunnen komen op de school, zijn meerdere onderzoeken ingesteld. De onderwijsinspectie kijkt onder meer naar het optreden van de bestuurders van de school.
De leerlingen van het VMBO Maastricht hebben vorige week toetsen over moeten doen. Per leerling werd vastgesteld wat zij opnieuw moesten maken. Tijdens een Speciale Zomerschool eerder deze maand konden de leerlingen hun kennis bijspijkeren.
Verlossend telefoontje
Vrijdag ontvingen 243 leerlingen hét verlossende telefoontje: ze zijn geslaagd. Ruim veertig tieners kregen het goede nieuws al in juli en voor 48 andere vmbo’ers gloort nog hoop: Zij krijgen in oktober nog een mogelijkheid schoolexamens te herkansen. Van twintig leerlingen stond voor de zomer al vast dat zij er te slecht voor stonden en ook met een herkansing dit jaar niet meer aan hun diploma konden komen.
,,Voor veel leerlingen en ouders komt er een eind aan een zomer vol onzekerheden”, zegt minister Arie Slob van Onderwijs. ,,Ik hoop dat zij nu alsnog met trots naar hun behaalde resultaten kunnen kijken en met plezier verder kunnen met hun vervolgopleiding.”
Boosheid en frustratie
Maar dat is misschien net iets te optimistisch. ,,De boosheid is nog niet weg bij iedereen”, zei interim-bestuurder Jan Rijkers bij de schoolpoort, waar geslaagde leerlingen vanaf 17.00 uur hun diploma kunnen ophalen.Volgens hem liepen de telefoongesprekken om de leerlingen te laten weten dat zij toch geslaagd waren, niet altijd vrolijk. ,,Er blijft boosheid en frustratie. We kunnen niet alle boosheid weghalen bij de leerlingen die zo lang op hun diploma moesten wachten. Daar is meer voor nodig.”