Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 2 aug 2018
Leestijd: 1 minuut

Inspectie grijpt niet in bij falende thuiszorg

Grote misstanden in de thuiszorg: veel organisaties hebben de zaken niet op orde en de inspectie grijpt niet in. Dat constateert de Consumentenbond.

Geen goede en veilige zorg

Thuiszorgorganisaties zijn niet in staat goede en veilige zorg te leveren, omdat ze hun zaken niet op orde hebben. Dat leidt tot onterechte vastzetting van patiënten, die vervolgens door ongeschoold personeel insuline en sondevoeding krijgen. De consumentenbond wil dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) actie ondernemen.

De consumentenbond bestudeerde vijftig inspectierapporten, waarvan 48 organisaties niet aan de randvoorwaarden voor goede en veilige zorg bleken te voldoen. Zeven haalden zelfs geen enkele randvoorwaarde. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, stelt dat de rapporten een alarmerend beeld tonen. „Extra zorgelijk is dat de toezichthouder nauwelijks ingrijpt. Het is onbegrijpelijk dat de inspectie hier zo laks in is."

Meldpunt

De consumentenbond heeft een meldpunt geopend, waar misstanden aangekaart kunnen worden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.