Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 6 aug 2018
Leestijd: 2 minuten

Coca-Cola: consument wil geen suikervrije frisdrank

Suiker is slecht voor ons. Dat weten we inmiddels, maar volgend Coca-Cola – het bedrijf dat zijn geld verdient met suikerproducten – zijn we nog niet klaar voor minder suiker.

Indien de consument mag kiezen tussen twee producten, zal hij volgens het bedrijf altijd kiezen voor het bekende suikerhoudende product. Als voorbeeld noemt het bedrijf hierbij het merk Sprite.

Uit de schappen

Vorig jaar werd het drankje uit de schappen gehaald en vervangen door een Sprite Zero. Nederland was het eerste land waar de ‘normale’ suikerhoudende Sprite niet meer te koop werd aangeboden.

Bruno van Gompel, verantwoordelijk voor de introductie van nieuwe producten in West-Europa, vertelt aan nu.nl dat er twee opties waren. „Of we verminderen de hoeveelheid suiker een beetje, of we brengen de hoeveelheid helemaal terug en zetten naast de normale Sprite, een Sprite Zero.”

De Sprite Zero bleek echter niet aan te slaan. „De realiteit is dat consumenten altijd voor het bekende product zullen gaan wanneer je ze de keuze geeft. We hebben een product ontworpen dat erg veel op het origineel lijkt ( Sprite Zero). Deze versie van Sprite is vervolgens in de Nederlandse winkels verschenen.”

Bemoeienis van de overheid

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de consument niet alleen vaker naar het bekende product grijpt, ze kiezen ook vaker voor het meest zoete product. Producten met minder suiker verkopen minder goed dan producten met meer suiker.

„We proberen dus wel producten met een lager suikergehalte te verkopen. Alleen zijn onze consumenten er nog niet klaar voor. Het is een evolutie, als je te snel beweegt dan verkoop je het ook niet.”

Niet alleen de consument heeft steeds vaker behoefte aan suikervrije producten, ook overheden bemoeien zich steeds meer met de hoeveelheden suiker in producten. Het Verenigd Koninkrijk kondigde eerder dit jaar aan belasting te gaan heffen op suikerrijke producten.

Frisdranktaks

Gevolg hiervan was dat de prijs van frisdranken 20 tot 25 procent omhoog zijn gegaan. Tim Brett, topman van The Coca-Cola Company in West-Europa is het niet eens met deze belastingen. „We denken niet dat dit de beste manier is om consumptiegedrag te beïnvloeden.”

Hij vervolgt: „de belasting leidt tot allerlei soorten inconsistenties. Je betaalt belasting als je Coca-Cola drinkt, maar je betaalt geen belasting als je chocolade eet.”  Van Gompel voegt daar aan toe: „Het is heen suikertaks, maar het is een frisdranktaks.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.