Amsterdams riool is vet… Strijders gezocht!
Het riool druipt van de vetklodders uit sauspot tot frituur en leidt tot gigantische verstoppingen en dito kosten, maar bijna niemand die dit eigenlijk weet. Tijd voor actie dus. Of een vette campagne, die afgelopen juli al van start is gegaan en volgende week een vervolg krijgt.
Vetput
,,Heeft u een vetput?” vraagt de een. ,,Oh shit, hij is Engels…” hoort de ander en ze kijken elkaar even lachend aan. ,,Do you have a… fatput?” Het is hartje zomer en promotors Lena en Diede lopen op deze tropische middag door de Pijp, bewapend met een glimlach, het nauwkeurig ingestudeerde Vetstrijders-verhaal -,,het is belangrijk dat je het meteen goed overbrengt”- en een tasje vol campagne-informatie. Ze kloppen op ramen en deuren van alle cafés en restaurants die ze tegenkomen, maar ook bij traiteur, ijsjeszaak en bruine kroeg gaan ze naar binnen, want op veel meer plekken dan je zou verwachten, gaat het vet vanaf de borden gewoon door de gootsteen, zo het riool in.
Vetberg
En dat is niet zo vet, figuurlijk dan. Met een zogenaamde vetafscheider (of vetput) kunnen de vettige etensresten worden opgevangen en een ophaaldienst kan deze ‘vetberg’ dan regelmatig ophalen. In een ideaal Amsterdam tenminste, want nog maar weinig horecazaken laten dit voldoende doen.
Gratis aanmelden
De ene horecaondernemer kijkt bedenkelijk als Lena en Diede voor de deur staan, een ander vraagt of-ie dan ergens aan vastzit (,,nee!”), een derde of ze wat willen drinken en het nog eens een keer uit te leggen. Ze moeten vaak benadrukken dat ‘ze echt niets verkopen’ en het allemaal gratis is, ,,of dat we ze heus niet aangeven ofzo wanneer ze geen vetput hebben.”
Niet bewust
Wat ze dan willen? Ze hopen zo veel mogelijk horecaondernemers te informeren over het belang van de vetput die eigenlijk bij Europese wet verplicht is voor elk bedrijf dat eten bereidt, maar waar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS en VK geen controle op is en veel zaken dus niet echt iets met het vet doen, ook niet omdat ze zich niet bewust zijn van de gevolgen.
Doel
Bewustwording creëren, is dan ook het eerste doel van de campagne Vetstrijders, die op 3 september een vervolg krijgt, wanneer stadsdeel Centrum aan de beurt is. Daar zitten 1800 zaken, weet Lily van Hende van SwiftComply, dat zich wereldwijd inzet voor een betere wereld en middels originele en ludieke campagnes en andere instrumenten z’n groene steentje bijdraagt.
Platform
,,We hopen dat zoveel mogelijk ondernemers willen aangeven of ze mee willen doen met de campagne.” En zich het liefst ook aanmelden voor het digitale platform, dat het Ierse bedrijf bedacht voor horecaondernemers, waarbij je gegevens over je vetafscheider bijhoudt, als je die hebt. Voordeel: precies weten wanneer je vet moet worden opgehaald door een derde partij.
Buikpijn
,,Vet is natuurlijk niet het meest sexy onderwerp”, beaamt Lily, die al vele ‘vette blogs’ schreef, ,, maar het is wel iets waar we met z’n allen stil bij moeten staan omdat het anders grote gevolgen heeft.” ‘Chronische buikpijn’ heeft de stad, ,,Al jaren krijgt het riool afvalwater vol vet te slikken en dat leidt tot vervelende verstoppingen. Het vet stolt verderop in het riool en zo krijg je het effect van een kaars waar rondom de lont steeds meer paraffine aan blijft hangen.”
Dure buikpijn
Al die verstoppingen kosten geld. In Amsterdam bedroegen de onderhoudskosten van Waternet van de riolering in 2016 42,6 miljoen euro. De kosten voor het beheer van de riolering zullen naar schatting de komende jaren oplopen met 1,2 miljoen euro tot 43,8 miljoen euro in 2021.
Waternet
Niet alleen Koninklijke Horeca Nederland steunt Vetstrijders, maar ook Waternet staat achter de campagne, vertelt teamleider Jeroen de Boer die samen met een collega ook meeloopt. ,,De kosten voor het onderhoud van de riolen blijven elk jaar stijgen en hoe meer wij de weg op moeten voor verstoppingen, hoe meer overlast er is voor de gewone Amsterdammer. Door vet in het riool te voorkomen, bestrijd je niet alleen de gevolgen, maar pak je het probleem bij de bron aan.”
Nog vetter!
Na afloop van het rondje Pijp tellen de promotors en ‘Waternetters’ de aanmeldingen: 72 ondernemers hebben aangegeven of ze wel of geen vetput hebben. Lijkt niet heel veel, glimlacht SwiftComply’s Lily van Hende, maar ze zijn blij met de score. ,,We hebben rekening gehouden met een lage response rate, met name omdat de horecasector minder ontvankelijk is voor technologische oplossingen, ook al kost hen het niets. Degenen die zich aangemeld hebben, zoals The Roast Room, De Koffieschenkerij en XO Hotels Blue Tower, zijn in elk geval erg enthousiast.” Het primaire doel van deze campagnefase is in kaart brengen hoeveel vetafscheiders er zijn, zo besluit ze. ,,Wanneer dit bekend is, hopen we samen met Waternet de campagne nog vetter te maken!”