Vliegtuigen zonder kinderen in de nabije toekomst
Wanneer je eindelijk zit in dat veel te kleine vliegtuigstoeltje, je je benen onder de stoel van je voorganger hebt gepropt en in je uiterst benarde positie ziet dat er een baby in een rij verderop zit. Schreeuwende en huilende kinderen blijven een van de grootste ergernissen in vliegtuigen.
Geen-kinderen-zone
Maar er is hoop. Waar de ‘Adult Only’-hotels al in opkomst zijn, is een geen-kinderen-vlucht of een geen-kinderen-zone misschien ook niet ver weg meer. Uit onderzoek van WeFlyCheap, een site met vakantiedeals, blijkt dat een groot deel van de reizigers zou willen bijbetalen voor een vlucht zonder kinderen.
Onderzoeker Eelko van Drongelen beaamt dat: „Ruim 40 procent van de vliegtoeristen zou willen bijbetalen voor een ruimte in het toestel waar geen kinderen rondrennen. Ook het schoppen tegen rugleuningen is een toenemende bron van irritatie." Een gat in de markt dus.
Stilteruimte
In Azië wordt er al volop geëxperimenteerd met een aantal rijen achter de businessclass, waar kinderen onder de twaalf niet mogen komen. Het wordt een stilteruimte genoemd en is te boeken tegen bijbetaling. Van Drongelen ziet een goudmijn. „Uit onze steekproef blijkt dat één op de tien mensen bereid is meer dan 25 euro per enkele reis extra neer te tellen als ze niet gestoord kunnen worden door jonge kinderen." De luchtvaart vraagt volgens hem overal geld voor, „waarom niet vaker voor rust?".
Hoewel de geen-kinderen-zone een goede zet zouden kunnen zijn voor vliegmaatschappijen, beginnen de grote spelers er voorlopig nog niet aan. Corendon-baas Steven van der Heijden vertelt aan de Telegraaf dat het bedrijf leeft van familievakanties. „Kinderen zitten overal. Ongemak voor anderen duurt op Europese vluchten maar een paar uur.”