Verdwijnen vlucht MH370 nog steeds een raadsel
Het vliegtuig van Malaysia Airlines vertrok op 8 maart 2014 om 0:41 uur lokale tijd vanaf Kuala Lumpur naar Peking, om een uur later van de radar te verdwijnen. Wat er gebeurde met het toestel, en de 239 inzittenden is nog steeds een raadsel.
„Good night Malaysian three seven zero” was het laatst bericht uit de cockpit, waarna het toestel van de radar verdween. Wel is nog te zien dat het toestel plotseling van de route afwijkt en terugkeert naar Maleisië. Over de reden kan men slechts gissen.
Gestolen paspoort
Een theorie is dat iedereen aan boord bewusteloos raakte omdat de zuurstof wegviel. Het vliegtuig zou vervolgens verder zijn gevlogen op de autopiloot en in zee zijn gestort toen de brandstof opraakte. Of wellicht werd het toestel gekaapt, en saboteerde iemand bewust de zuurstoftoevoer, of de stuurrichting?
Achteraf bleek dat de piloot – een ervaren 53-jarige Maleisiër met 18.365 vlieguren op zijn naam – thuis op zijn vluchtsimulator had geoefend op een crash in de Indische Oceaan. Ook werd duidelijk dat er twee Iraniërs aan boord zaten met een gestolen paspoort.
BN De Stem schrijft dat er ook wildere complottheorieën de ronde doen. Zo zou het vliegtuig op afstand gehackt of neergeschoten, of zijn verdwenen in een soort Bermudadriehoek. De Russen, de CIA, Noord-Korea, Israël, of wellicht buitenaardse wezens zouden daarbij betrokken kunnen zijn geweest.
Zoektocht
Ruim vier jaar lang speurden onderzoekers 120.000 vierkante kilometer zeebodem af op zoek naar een spoor van het verdwenen vliegtuig. Er werden slechts drie stukken metaal gevonden die met zekerheid afkomstig zijn van de MH370. De zoektocht werd in mei gestaakt en kostte in totaal 126 miljoen euro.
Ook het Nederlandse bodemonderzoeksbedrijf Fugro zocht mee. Volgens Rob Luijnenburg, in die tijd directeur bij Fugro, was het een helse klus. „Met vijf kilometer per uur voeren we naar de andere kant van het zoekgebied. Een stukje verderop voeren we langs dezelfde lijn weer terug. Zoals je het grasmaait.”
Luijenburg geeft aan dat het in eerste plaats voor de nabestaanden, maar ook voor de luchtvaartindustrie belangrijk is dat het vliegtuig ooit wordt gevonden. „Het is heel belangrijk om te weten wat er is gebeurd.” Hij denkt dat het met nieuwe technieken zeker mogelijk is.