Vakantieblunders: lezers delen ervaringen
Metro’s Kyrie gaat in september op vakantie naar Ibiza. Als ze met haar vrienden nog eens goed naar de geboekte vlucht kijkt, slaat de schrik haar om het hart. De terugvlucht van het Spaanse eiland naar Schiphol blijkt niet te bestaan. De vriendengroep heeft namelijk per ongeluk twee heenvluchten geboekt. De maatschappij zegt het ticket niet te kunnen omboeken en naar het geld kunnen ze wel fluiten. Wat een blunder! Maar, ze blijkt niet de enige. Na een oproep voor een verhaal in Metro stromen de ervaringen van ‘lotgenoten’ binnen.
‘Euhm, mijn paspoort?’
Onder vrienden staat ze bekend als het meisje dat nog weleens blundert. Als de 24-jarige Lisa Trommelen met haar vriendengroep op vakantie gaat naar het Portugese Albufeira wordt dat imago nog even extra bevestigd.
Het begint allemaal met een extra service vanuit de vliegmaatschappij. ,,Op het vliegveld van Eindhoven blijkt dat we onze handbagage ook in het laadruim mogen inchecken. Handig, want dan hoeven we niet de hele tijd de tassen te dragen.’’
Als Lisa en haar vrienden hun bagage op de rolband leggen lopen ze door naar de paspoortcontrole. Waar de vrienden allemaal netjes hun paspoort laten zien, grijpt Lisa verschrikt naar de zakken in haar kleren. ,,Oh nee… mijn paspoort! Opeens realiseer ik me dat die natuurlijk nog in mijn tas ligt. En die heb ik zojuist zien verdwijnen op de rolband.’’
In paniek rent Lisa naar de dichtstbijzijnde servicebalie waar ze de situatie uitlegt. Daar blijkt dat alle bagage al netjes geordend in het laadruim ligt. Om Lisa weer van haar belangrijkste reisdocument te voorzien moet de medewerker de bagage van álle passagiers terughalen. En dus staat Lisa voor de rolband te wachten op haar tas die ergens verstopt ligt tussen de tientallen andere koffers en tassen. ,,Ik voelde me zo’n sukkel.’’
Dankzij de goede zorgen van het vliegtuigpersoneel kan de vriendengroep alsnog het vliegtuig in. De ervaring heeft Lisa wel bewuster gemaakt van wat ze bij zich heeft. Lachend: ,,Ik check tegenwoordig wel tien keer waar mijn paspoort is.’’
‘Dit is toch niet Salou?’
Vier jongens. Gierende hormonen. Tijd voor Salou. Het is 2006 als de inmiddels 31-jarige Dennis Roosendaal de vakantie met zijn vrienden ‘wel eventjes zou regelen’. ,,Je kunt het natuurlijk via zo’n reisorganisatie boeken, maar ik dacht: zonde van het geld. We kunnen beter de vliegtickets los van het appartement boeken.’’
En dus boekt Dennis de vliegtickets en een hotel in Salou los van elkaar. Alleen vergist hij zich in de datum waarop een deel van de vriendengroep weg moet. ,,Ja, daar ging het al mis. En het ergste was dat de moeder van een vriend er ons op moest wijzen dat er iets niet klopte.’’
Vergeven en vergeten. De jonge vriendengroep arriveert uiteindelijk vol enthousiasme in Spanje. Vervolgens leidt Dennis de jongens met een uitgestippelde route naar het hotel in de populaire kustplaats. Maar daar blijkt het hotel onvindbaar. ,,Wij maar zoeken en zoeken; het adres leek gewoon niet te bestaan. Na een uur hebben we ten einde raad een taxi aangehouden. Zo van: ‘breng ons er maar heen, want ons lukt het niet!’ En jahoor. We rijden zo Salou uit.’’
Het hotel blijkt niet in de feeststad van Spanje te liggen, maar in een dorpje verderop, genaamd Cap Salou. ,,Stonden we daar, voor een of ander familiehotel in een plaatsje waar niets te beleven was.’’ Lachend: ,,Nee dat was toch niet het feest dat we voor ogen hadden.’’
Ondanks dat de vriendengroep met vele plezier terugkijkt op de vakantie heeft Dennis er wel een imago aan overgehouden. ,,Als ik nu, jaren later, mijn vrienden voorstel om iets te regelen dan hoor ik nog steeds: ‘Zou je dat nou wel doen, Dennis?’ Het blijft aan je kleven.’’
‘Wisten wij veel dat Brussel twee vliegvelden heeft’
De koffer ingepakt, de vliegtickets gereed en ruim anderhalf uur voor vertrektijd aanwezig op het vliegveld van Brussel. De 24-jarige Dewi Hoijtink en drie vriendinnen hebben alles voor hun vakantie in Hongarije tot in de puntjes geregeld. Nog even inchecken bij de vliegmaatschappij en de vakantie naar het festival Sziget kan beginnen. Maar, waar is toch die incheckbalie?
,,We lopen maar te zoeken maar nergens kunnen we die balie vinden. En ook op geen enkel bord staat onze vliegmaatschappij aangegeven.’’ ‘Niet in paniek raken’, denken de vriendinnen. Maar ondertussen rennen zij al in alle richtingen door de luchthaven op zoek naar meer informatie. ,,Op dat moment spreekt een luchtvaartmedewerkster ons aan. We laten onze vlucht zien en wat blijkt: we staan op het verkeerde vliegveld, namelijk Zaventem. Wisten wij veel dat Brussel twee vliegvelden heeft!’’
En dan begint de tijd toch wel aardig te dringen. De meiden haasten zich naar de uitgang om de eerste beste taxi te pakken naar Charleroi Airport, tachtig kilometer richting het zuiden. De chauffeur brengt hun op volle snelheid naar de bestemming. ,,Eenmaal daar rennen we als gekken naar de incheckbalie’’, vertelt Dewi. ,,We waren veel te laat voor het boarden en als klap op de vuurpijl blijkt bij het inchecken ook nog eens dat een van mijn vriendinnen haar mobiel in de taxi heeft laten liggen.’’
De groep is net op tijd om plaats te nemen in het vliegtuig, waar ze langs de geïrriteerde blikken van wel op tijd gekomen passagier, plaatsnemen. De telefoon hebben ze nooit meer teruggevonden. ,,Al met al was die hele vlucht vanaf Brussel, met een verloren dure iPhone en een taxirit van 170 euro, veel duurder uitgevallen dan wanneer we gewoon vanaf Schiphol waren gaan vliegen.’’
‘1800 euro telefoonkosten? Ik kon wel janken’
Heerlijk. Een betaalbare all inclusive vakantie in Egypte. De 27-jarige Maaike Polder kan niet wachten om met twee vriendinnen te genieten van het ‘onbeperkte eten en een marathon strandliggen’.
In dit digitale tijdperk, waarin het sinds kort ook mogelijk is om binnen de EU het internet op je telefoon aan te laten, hoef je minder vaak na te denken over je telefoonkosten. En dat heeft Maaike geweten.
,,Ik heb nauwelijks gebruik gemaakt van het internet op mijn telefoon. Alleen Whatsapp vond ik belangrijk. Dus ik checkte zo nu en dan de berichten.’’ Maaike vergeet echter een belangrijke functie in de instellingen van haar telefoon uit te zetten: de roaming. Voor al haar apps – een stuk of veertig- staat de functie nog aan.
Dus wanneer Maaike gebruind en vol mooie herinnering terugkeert van haar vakantie laat de realiteit zich wel heel hard gelden. ,,Als ik mijn factuur open zie ik een bedrag van 1800 euro aan roamingskosten. Dan schrik je je toch het apelazarus. Ik kon wel janken.’’
‘Eigen schuld, dikke bult’, stelt Maaike die achteraf vindt dat ze er beter op had moeten letten. Op social media deelt ze haar situatie. ,,Een wildvreemde vond me zo zielig dat die een crowdfunding voor me was gestart. Een paar mensen stortten geld: in totaal 180 euro. Toch tien procent.’’
Maaike had nooit verwacht dat het internetten in het buitenland haar zoveel kosten zou opleveren. ,,Het lijkt een foutje door een situatie van tien jaar geleden, maar het is me helaas echt overkomen.’’