Treinlijn van 40 miljoen: 100 per uur is gevaarlijk
In het oosten van het land is de voorbije jaren flink geïnvesteerd in de zogenaamde Kemperlijn. Kosten: 40 miljoen euro. Met de Overijssel gelegen spoorlijn is echter nog het nodige mis.
Slappe veenbodem
Eerder werd al bekend dat rijden met 140 kilometer per uur over het gedeelte gevaarlijk was. Door de slappe veenbodem, waarop het spoor is gebouwd, gingen de masten dan schudden.
Daarom werd er besloten nog maar honderd kilometer per uur te rijden en de stop bij station Stadshagen te schrappen. Iets dat al voor veel gefronste wenkbrauwen zorgde, aangezien een van de hoofdredenen voor de Kemperlijn de halte Stadshagen was.
Maar inmiddels blijkt dat 100 kilometer per uur rijden ook gevaarlijk is op de Kemperlijn. ,,De masten bewegen ook dan. Sommige moeten met een hulpconstructie overeind worden gehouden’’, zegt Overijssels gedeputeerde Bert Boerman.
Dure renovatie
Dus zou de lijn – en vooral dan de onderliggende grond – wel eens gerenoveerd moeten worden. De kosten hiervoor worden geschat op nog eens 40 tot maximaal 100 miljoen euro. Daarbij komt dan nog eens dat de lijn vier tot zes jaar niet gebruikt kan worden.