Slim uit met dagaanbiedingen? Dat valt vies tegen
Een complete meubelset, scheerapparaten, ondergoed: je kunt het zo gek niet bedenken (en nodig hebben) of de talloze dagaanbiedingensites die er momenteel zijn, bieden ze aan.
Maar alhoewel de deals die deze sites aanbieden vaak goedkoop klinken, blijken deze niet altijd even lucratief. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Vergelijking met winkels
De bond nam bij acht verschillende sites de prijzen onder de loep van tien producten, en vergeleek de deals met de prijzen bij andere winkels. Vooral Checkdiedeal.nl doet volgens de bond ‘eer aan zijn naam’, want van de tien producten was er maar eentje écht scherp geprijsd.
Koopjedeal.nl kwam niet veel beter uit de steekproef. Twee van de tien producten was daar oprecht een slimme deal.
De druk opvoeren
Bij de websites wordt volgens de bond veel gebruik gemaakt van trucjes om mensen over halen snel een beslissing te maken. Een klok die aftelt tot wanneer de deal voorbij is, of het vermelden van het getal van hoeveel producten er nog beschikbaar zijn, zorgen ervoor dat de druk wordt opgevoerd. Bovendien blijken de aanbiedingen vaak langer door te gaan dan het tikkende klokje doet vermoedden: sites gaan vaak door zolang de voorraad strekt.
https://giphy.com/gifs/VTxmwaCEwSlZm
De bond tikte ook enkele sites op de vingers die niet goed aangeven waar de vaak vermeldde ‘van’-prijs (met grote verschillen en enorme kortingspercentages) vandaan komt. Dit is namelijk vaak de adviesprijs van de fabrikant van het product.
Goede sites
De dagaanbiedingensites 1DayFly.nl en iBood.com komen beter uit de bus: zij zijn volgens de steekproef van de bond negen (1DayFly) en acht keer (iBood, van het moederbedrijf van Media Markt) het goedkoopste. Bovendien zijn ze volgens de steekproef eerlijk in het aftikkende klokje: de aanbiedingen duren er daadwerkelijk 24 uur.
Waar komen de producten eigenlijk vandaan? Vaak zijn het restpartijen van een fabrikant, die bij meerdere sites aangeboden worden. Omdat er dikwijls geen typenummer of merk bij wordt genoemd, is het lastig de artikelen met elkaar te vergelijken. Opletten geblazen dus, waarschuwt de bond.