Lerares Germaine (28): Heb de mooiste baan die er is
Een ‘ondankbare baan die slecht betaalt en waar de druk hoog is.’ Zo komt een baan in het onderwijs vaak in het nieuws. Maar niet voor de 28-jarige Germaine Belfor. Zij is ontzettend blij met haar baan als lerares van groep 7/8: ‘Lerares zijn is mijn roeping.’
„Ik wilde al van heel jongs af aan het onderwijs in. Dat heb ik altijd in mijn hoofd gehad”, vertelt Germaine aan Metro. „En juist omdat ik het zo leuk vind, ben ik het toch gaan doen. Het verdient inderdaad niet veel en het is best hard werken, maar de waardering van kinderen en ouders die je terugkrijgt maakt het toch ontzettend leuk.”
Ontwikkeling
Zo vindt Germaine het prachtig om de ontwikkeling van kinderen te zien: „Ik werk nu vijf dagen in de week. Dus ik zie ze elke dag bij mij binnenkomen, zich ontwikkelen en beter worden. Elk kind ontwikkelt zich, dat is al een soort waardering, dat je iets doet waardoor elk kind beter wordt. Maar dat zit hem ook in knuffels, in kaartjes, in lieve woorden. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn stage een ontzettend lief kaartje van de ouders van een meisje uit mijn klas gehad. Natuurlijk doe je het niet alleen maar daarvoor, maar dat maakt het wel extra leuk.”
Natuurlijk zitten er ook minder leuke kanten aan het beroep. Het salaris is niet bepaald hoog en de werkdruk wordt door het groeiende lerarentekort alleen maar groter. Uit een onderzoek van het CBS bleek vandaag dat het procentuele aantal leraren dat overwerkt voor het vierde jaar op rij gestegen is, dit keer tot 45 procent van de leraren.
Geen verrassing
„Dat komt voor ons niet als een verrassing”, zegt een woordvoerder van de onderwijsvakbond AOb. „Al heel lang voeren we acties, omdat de werkdruk gewoon te hoog is in het onderwijs. Door de komst van het passend onderwijs, de steeds groter wordende klassen en het lerarentekort wordt de druk op mensen die voor de klas staan steeds hoger. Daarom zijn zij genoodzaakt over te werken.”
De oplossing is volgens haar om een baan in het onderwijs aantrekkelijker te maken, zodat er weer meer leraren komen. „We gaan langzaam naar een situatie toe waar je steeds moeilijker uit komt. Er is onlangs nog een nieuwe cao gesloten, maar er moet gewoon nog meer geld bij.”
Voor- en nadelen
Ook Germaine erkent dat een baan in het onderwijs zijn nadelen kent: „Het geld is voor mij niet zozeer een nadeel. Het feit dat ik het zo leuk vind, vind ik veel waardevoller dan veel geld verdienen. Maar er is wel een hoge werkdruk. Dat vind ik niet eens zozeer voor mezelf, maar vooral voor de kinderen vervelend. Ik startte dit jaar met een groep 4/5 met 32 kinderen in de klas. Daarvan zijn er later twee naar het speciaal basisonderwijs gegaan. Dat is niet erg, maar je merkt dat dat proces steeds later in gang wordt gezet."
„Daardoor ligt je focus soms heel erg bij bepaalde kinderen en dat gaat natuurlijk ten koste van andere kinderen", gaat ze verder. „Aan de ene kant kun je daar als leraar niet veel aan doen, maar als leraar is het wel rot als je aan het eind van de dag bedenkt: ‘Goh, ik had Pietje en Marietje nog wat meer willen begeleiden. Dat vind ik vooral een hele nare druk. Gelukkig ben ik er vijf dagen per week, waardoor ik dat vaak de volgende dag weer kan oppakken, maar dat neem je toch wel mee naar huis.”
Desondanks vindt Germaine dat ze het leukste werk ter wereld heeft: „Absoluut. Daar ben ik ook heel blij mee. Ik voel het echt als mijn passie, mijn roeping. Naar mijn gevoel doe ik iets wat ik goed kan en dan vind ik het ook nog eens leuk. Daar voel ik me echt heel dankbaar voor.”