Het gebeurt vaak: in slaap vallen achter het stuur
„Op het moment dat hij links van mij reed, viel hij in slaap”, vertelt Mieke Langenhuizen (53) aan Metro. „Hij ramde mijn auto en met zijn tweeën zwierden we over de snelweg.” Als klap op de vuurpijl kreeg Langenhuizen, met dezelfde bestuurder, nog een tweede botsing. „Ik dacht bij mezelf: ‘het zal toch niet zo zijn dat ik hier het loodje ga leggen?’”
Vermoeidheid net zo gevaarlijk als rijden onder invloed
Vermoeid achter het stuur kruipen is haast even gevaarlijk als rijden onder invloed. Daarvoor waarschuwt Veilig Verkeer Nederland (VVN) aan het begin van de zomervakantie, nu veel mensen met de auto vertrekken voor een lange reis naar de zon. Bij tien tot vijftien procent van de verkeersongevallen is er sprake van vermoeidheid bij de bestuurders, volgens cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Wanneer je flink aan het gapen bent is het niet zo verstandig om nog achter het stuur te kruipen. Volgens VVN reageren vermoeide automobilisten trager op prikkels en hebben ze moeite met het behouden van de koers. Daarnaast maken slaperige bestuurders minder gebruik van de spiegels, waardoor ze een gebrek aan overzicht hebben.
Jetlag
Op de dag van het ongeluk, reed Langenhuizen samen met haar moeder op de A2. Ze waren naar de opnames van Paul de Leeuw geweest, een heus moeder-dochter-uitje. Helaas werd de droom een nachtmerrie: ter hoogte van Zaltbommel ramde de slapende chauffeur haar auto. „De man was samen met zijn vrouw onderweg van Schiphol naar huis”, vervolgt Langenhuizen. „Ze waren op vakantie naar Amerika geweest. Een flinke reis, waarbij een jetlag ook niet meehelpt. Maar deze man had toch besloten om het laatste stukje naar huis nog te gaan rijden.”
„Het is onvoorstelbaar hoe snel zoiets kan gebeuren”, vervolgt Langenhuizen. „Ik weet nog dat ik in mijn spiegels keek en niets zag, maar echt alles vloog door mijn auto heen. Daarbij vloog mijn haar voor mijn ogen, en had ik ontzettend veel moeite om de auto op de weg te houden.” Langenhuizen heeft de auto uiteindelijk onder controle gekregen en is vervolgens de vluchtstrook opgereden. Zowel Langenhuizen als haar moeder zijn zelf niet gewond geraakt. „Maar als ik nu langs die plek rijd, benauwt het me nog steeds.”
‘Ik werd echt niet meer wakker’
Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden, maar ook slecht of kort slapen, stress, of tijd van de dag kunnen vermoeidheid veroorzaken. VVN stelt dat je de vermoeidheid onderweg alleen kunt tegengaan door de auto aan de kant te zetten voor een korte slaappauze. Alphons Knuppel, directeur VVN: „Dat kost hooguit een kwartier, de optimale lengte voor een powernap. Bij langer slapen kom je in een diepere slaap terecht waardoor je juist moe en duf wakker wordt. Wil je toch door blijven rijden, maak de reis dan met meerdere bestuurders. Dan kun je elkaar afwisselen.”
Terwijl ze eigenlijk te moe was, is ook Willeke (49) de auto ingestapt. „Ik ben in slaap gevallen tijdens de file”, vertelt ze. „Ik was zo ontzettend moe, dat ik mijn ogen niet meer kon openhouden.” Willeke wilde voor twee seconden even haar ogen dichtdoen, maar ze werd vervolgens echt niet meer wakker. „Dat gebeurde pas bij al het getoeter. Ik keek toen voor me uit en de hele file was weg. Althans, de file voor mij.”
Maar of het alleen de vermoeidheid is? Hannah Strijd (22) bewijst van niet. „Terwijl ik aan het rijden was, verzonk ik helemaal in gedachten omdat ik net verliefd was. Ik veroorzaakte een kettingbotsing. Mijn auto was total loss verklaard, maar gelukkig had ik zelf niets.”