Gemeenten krijgen regie over inburgering nieuwkomers
Gemeenten krijgen vanaf 2020 de regie over de inburgering van nieuwkomers. De huidige aanpak waarin nieuwkomers zelf hun inburgering moeten regelen werkt niet meer, schrijft minister Wouter Koolmees van Integratie. Gemeenten moeten straks een persoonlijk inburgeringsplan opstellen en een passende cursus regelen en betalen voor de nieuwkomers.
Op dit moment moeten nieuwkomers zelf hun inburgeringscursus regelen als ze in Nederland wonen. „Dat lukt gewoon niet als je de taal nog niet spreekt”, constateert de minister. Bovendien zijn nieuwkomers hierdoor een makkelijke prooi voor malafide bureaus. Het geld dat het Rijk nu nog uitleent aan nieuwkomers om hun inburgeringscursus van te betalen gaat voortaan naar de gemeente.
Meer druk
De minister hoopt dat nieuwkomers door deze regeling de taal sneller onder de knie krijgen. Ze zijn er zelf verantwoordelijk voor om binnen drie jaar het verplichte examen te halen. Bovendien worden hogere taaleisen gesteld aan de nieuwkomers. Wie er de kantjes afloopt, kan eerder dan voorheen een boete krijgen of zijn aanspraak op een langere verblijfsvergunning verliezen.
Daarnaast zet de gemeente ook financiële druk op de nieuwkomers. De meeste nieuwkomers krijgen een bijstandsuitkering. Maar als zij zich niet inspannen om Nederlands te leren en geen passend werk of vrijwilligerswerk accepteert, kan de gemeente korten op hun bijstandsuitkering.
Geen excuus
Maar tegelijkertijd gaat de gemeente nieuwkomers ook kopzorgen besparen. De gemeente zal de vaste lasten van de nieuwkomers betalen en dat inhouden op hun bijstandsuitkering. Daardoor moeten minder nieuwkomers in de schulden terechtkomen.
Zoals Koolmees al bij het aantreden van het kabinet aankondigde, moeten nieuwkomers verder meteen beginnen met Nederlands leren. Een inburgeraar die dat niet op tijd haalt, kan niet meer zomaar een excuus aanvoeren en ontheffing krijgen. Wie bijvoorbeeld niet kan lezen en schrijven, krijgt geen ontheffing, maar mag wel volstaan met een minder hoog niveau.