Drukke eerste dag voor Noord/Zuidlijn
Het was een drukke vuurdoop voor de eerste metro’s van de Noord/Zuidlijn. Zaterdag werd de metrolijn officieel geopend en zondag 22 juli was de eerste dag van gebruik. Met de nieuwe metro kunnen reizigers in een kwartier van Amsterdam-Noord naar -Zuid reizen, en andersom.
Druk
Vanaf zondagochtend 7.30 uur reden de metro’s af en aan op de nieuwe lijn, en volgens vervoerder GVB waren er direct al veel mensen te vervoeren. „In de loop van de dag stroomden de metro’s vol met reizigers en was het zelfs behoorlijk druk." GVB had een paar honderd medewerkers ingezet om iedereen de juiste kant op te helpen, zij zagen volgens het bedrijf vooral enthousiaste reizigers die voornamelijk van buiten Amsterdam kwamen.
Met de komst van de Noord/Zuidlijn gaat het openbaar vervoer in de stad op de schop. Er gaan minder trams en bussen naar Centraal Station, waardoor het daar iets minder druk wordt. Tussen Oost en West komen juist meer trams en in Zuid verdwijnen er een aantal, omdat de nieuwe metrolijn ondergronds dezelfde route rijdt.
Uitval
Helemaal soepel verliep de eerste dag echter niet, één metro viel namelijk uit. Volgens een woordvoerder van GVB kwam dat niet door een technische storing, maar door „personele uitval." Gelukkig was de schade niet groot: één keer moesten reizigers twaalf minuten wachten op de volgende metro, in plaats van de gebruikelijke zes.
Moeilijk proces
Hoewel de Noord/Zuidlijn er nu dan eindelijk is, was de bouw een lang en moeilijk proces. In de eerste plannen zou de lijn in 2005 klaar zijn en 700 miljoen euro kosten. Uiteindelijk is er vijftien jaar gebouwd en vielen de kosten wat hoger uit; een paar miljard hoger. Er is 3.1 miljard euro uitgegeven. Maar dan heb je ook wat.