Burberry verbrandt voor miljoenen aan eigen kleding
Burberry, je weet wel, het merk van het beroemde ruitjespatroon, heeft het afgelopen jaar voor tientallen miljoenen euro’s aan eigen producten verbrand. Dat deed het merk naar eigen zeggen om zo hun merknaam exclusief te houden.
Luxe
Kleding die niet verkocht werd, ging in vlammen op. Zo wil Burberry voorkomen dat de onverkochte kleding, accessoires en parfum in de verkoop hoeven en dus tegen een lagere prijs moeten worden verkocht.
En ja, een lage prijs hoort volgens het merk niet bij het gezicht van Burberry; dat moet staan voor luxe en exclusiviteit. Hoe zich dat vertaalt naar prijskaartjes? Een t-shirt gaat voor zo’n 300 euro over de toonbank, een jas voor zo’n 1700 euro.
Afgelopen vijf jaar
Het is niet het eerste jaar dat het merk hun niet-verkochte kleding vernietigt, maar de hoeveelheid is wel uniek. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld voor ‘slechts’ 15 miljoen pond verbrand, dit jaar voor bijna het dubbele; 28 miljoen pond. Omgerekend gaat dat om 31 miljoen euro.