Johan van Boven
Johan van Boven Nieuws 21 jun 2018
Leestijd: 2 minuten

Wilders doet aangifte tegen Azarkan van DENK

PVV-leider Geert Wilders doet donderdagavond aangifte tegen DENK-fractievoorzitter Farid Azarkan om het plan nepadvertenties te gaan inzetten tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarmee moesten Wilders en de PVV in een slecht daglicht worden geplaatst. Vijf vragen over deze kwestie.

Wat stond er in de nepadvertentie?

DENK overwoog in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar in naam van de PVV te adverteren met de leus: ‘Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren’. Boven de slogan zou een beeltenis van Wilders prijken en wie erop zou klikken zou terechtkomen op de website van de PVV. Onlinemarketeer Eduard Nandelall kreeg opdracht daar voorbereidingen voor te treffen, maar DENK schoot het plan uiteindelijk toch af.

Waarom doet Wilders aangifte tegen Farid Azarkan?

De voorman van de PVV zegt met Nandelall gesproken te hebben en die beweert dat de nepbanner van fractievoorzitter Azarkan afkomstig was. Daarom doet Nandelall zelf ook aangifte tegen Azarkan, omdat die beweert dat de marketeer de nepcampagne zelf op poten heeft gezet. Nandelall ontkent dat en vindt dat DENK op deze manier zijn reputatie ten grabbel gooit. „Azarkan heeft zelf opdracht gegeven. Hij probeert mij nu voor de bus te gooien, terwijl hij al die tijd wist dat de testadvertentie online stond.”

PVV-leider Geert Wilders. Foto: ANP

Hoe is het balletje gaan rollen?

Het radioprogramma De Nieuws BV onthulde woensdag dat DENK had gewerkt aan een nepcampagne om de PVV zwart te maken. NRC kreeg inzage in het bronmateriaal, waaronder een geluidsopname van een gesprek tussen Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan en twee redacteuren van De Nieuws BV. De banners stonden klaar om op Nu.nl en Telegraaf.nl gepubliceerd te worden, blijkt uit gegevens van Google Ads. Nandelalls bedrijf verzorgde de online-campagne van Denk voor de verkiezingen.

Wat was de reactie van DENK?

Denk noemt het nieuws ‘natte-scheten-journalistiek’, omdat het plan nooit is uitgevoerd. Op een persconferentie zei Kamerlid Farid Azarkan, destijds campagneleider, dat het idee onderdeel was van ‘een creatief proces’. Denk wilde laten zien dat Wilders ‘steeds verder gaat’. Ook was de advertentie een reactie op een nepfoto die de PVV-leider verspreidde over Alexander Pechtold.

En nu?

Wilders denkt sterk te staan omdat de nepcampagne in de vorm van een banner is getest op social media en enkele nieuwssites. „Het is door duizenden mensen gezien!” Het is nu afwachten of de politie daar hetzelfde over denkt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.