Transavia in de problemen door oude weersinformatie
Een Nederlandse vlucht van Transavia naar Palma de Mallorca kwam op 23 september 2016 in de problemen, omdat de weersinformatie waar de crew over beschikte achterhaald bleek te zijn.
Dit werd woensdag bekend gemaakt door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Het vliegtuig kwam in zware turbulentie terecht, waarbij drie stewardessen zwaar gewond raakten.
Onweersbui
Volgens de OVV hadden de piloten beschikking over een geavanceerde weerradar, maar is niet iedereen in staat deze radar op de juiste manier te gebruiken. Zo hebben de piloten van deze vlucht gebruikt gemaakt van weersinformatie van de nacht daarvoor.
Dit had tot gevolg dat een snel ontwikkelde onweersbui pas veertig seconden van tevoren werd opgemerkt. Het was hierdoor niet mogelijk om de passagiers op tijd te waarschuwen hun gordels vast te maken.
De stewardessen waren de gordels van passagiers aan het controleren en apparatuur aan het vastzetten op het moment dat de turbulentie toesloeg. De stewardessen raakten ten val en liepen daardoor ernstige botbreuken op.
Tegenstrijdig
Het zou volgens de OVV tegenstrijdig zijn dat stewardessen opstaan om de gordels van passagiers te controleren, terwijl er een signaal wordt afgegeven dat men moet blijven zitten. De raad is van mening dat de procedure omtrent de omgang met turbulentie moet worden aangepast.
Verder moet het cabinepersoneel rekening gaan houden met onverwachte turbulentie en de meest recentste weersinformatie tot hun beschikking hebben. Transavia heeft inmiddels in een reactie laten weten dat beide punten na eigen intern onderzoek zijn aangepast.