Cijfers centraal examen Maastricht blijven staan
De vmbo’ers in Maastricht hoeven hun eindexamen niet over te doen. Dat zegt onderwijsminister Arie Slob. Hij wil niet dat leerlingen de dupe worden van de fouten van de school.
Half jaar de tijd
Het college dat over de eindexamens gaat, heeft vastgesteld dat de centrale examens netjes zijn afgenomen. Daarom strijkt Slob met de hand over het hart. De leerlingen hoeven de centrale eindexamens niet over te doen, maar kunnen zich helemaal richten op het alsnog in orde brengen van de schoolexamens.
De leerlingen krijgen tot 1 januari 2019 de tijd om de fouten in hun schoolexamens te repareren en aanvullende toetsen te maken. Daardoor kunnen de 354 Maastrichtse leerlingen alsnog hun diploma behalen.
Drie groepen
De leerlingen worden in drie groepen verdeeld. De eerste groep heeft genoeg aan de zomervakantie om de schade te herstellen. Daardoor zullen ze op tijd klaar zijn om na de vakantie te starten aan hun vervolgopleiding.
De tweede groep heeft een te grote achterstand opgelopen, waardoor zij het advies krijgen om het schooljaar over te doen.
In de derde groep zitten de leerlingen die tussen groep één en twee vallen. Zij krijgen de mogelijkheid om te starten aan hun vervolgopleiding en krijgen tot 1 januari de tijd om de achterstanden in te halen.
Situatie per leerling
De onderwijsinspectie en het College voor Toetsen en Examens hebben de afgelopen dagen per leerling gekeken hoe ze er voorstaan en wat ze nodig hebben om alsnog hun diploma te kunnen halen.
De leerlingen horen uiterlijk maandag in welke groep ze terecht komen. Slob heeft het Cito gevraagd nieuwe toetsen op te stellen voor de leerlingen.
‘Leed wordt ietwat verzacht’
De gemeente Maastricht zegt blij te zijn met het besluit van Slob. „Hiermee doet de minister recht aan de gedupeerde leerlingen van het VMBO", zegt wethouder Bert Jongen van Maastricht. „Zij zijn immers de dupe van een falend systeem. Op deze manier wordt het leed ietwat verzacht."
Volgens hem nu is het belangrijk dat de leerlingen snel duidelijkheid krijgen over welke schoolexamens nog gemaakt moeten worden, „zodat zij hun toekomstplannen en vervolgopleidingen kunnen oppakken."