Strategie uitgelekt: Ministers moeten ‘t land in
Ministers hebben te horen gekregen dat ze vaker het land in moeten om hun beleid te verkopen. Ze moeten praten met gewone Nederlanders, vooral over onderwerpen waar veel onvrede over is.
Dat staat in de vertrouwelijke communicatiestrategie van het kabinet, waarvan een concept in handen is van RTL Nieuws. Doe het ‘ECHT’ hebben de ministers horen te kregen. Het staat voor Eenheid, Contact, Herkenbaarheid en Transparant.
Verder werken aan vertrouwen
Het stuk geeft een inkijkje hoe dit kabinet werkt aan beeldvorming en hoe over de communicatie van ministers wordt nagedacht.
Zo moeten ministers verder werken aan vertrouwen en elkaar niet becommentariëren. En: niet alleen communiceren over de oplossing die uiteindelijk is gekozen „maar juist ook over welke het niet zijn geworden en waarom".
Geen onderling conflict
Daarnaast moeten ze vooral eenheid uitstralen, want „eenheid is het belangrijkste politieke kapitaal van het kabinet. De meeste mensen houden niet van onderling conflict."