Kasper Hermans
Kasper Hermans Nieuws 24 mei 2018
Leestijd: 2 minuten

Ouders kopen vaker alcoholvrij bier voor kinderen

Ouders zien er steeds strenger op toe dat hun kinderen geen alcohol drinken. 68 procent wil niet dat hun kind voor zijn achttiende verjaardag al een glas alcohol drink. Negen jaar geleden was dit nog 45 procent, in 2013 nog 59 procent. Dat blijkt uit de Kindermonitor in Gelderland.

Radler voor tienjarigen

Daartegenover staat dat ouders er wel steeds minder moeite mee hebben om hun kinderen alcoholvrij bier zoals Radler 0,0% voor te schotelen. Dit gebeurt al op hele jonge leeftijd. Acht procent van de ouders koopt wel eens een drankje uit die categorie voor hun kind, terwijl deze tussen de 10 en 12 jaar oud zijn.

Dat is iets om je zorgen over te maken, vindt de GGD. Zeker als het een trend is die landelijk blijkt. ,,Dit is geen goede ontwikkeling, omdat kinderen op deze manier leren dat bier drinken erbij hoort. De stap naar het drinken van alcohol is dan sneller gezet.”

NIX18

Toch is de daling van het alcoholgebruik duidelijk, stelt ook pedagoog Krista Okma tegenover EditieNL. ,,Je merkt inderdaad aan alles dat er een afname is van alcoholgebruik. Campagnes als NIX18 hebben ervoor gezorgd dat ouders weten dat het heel verstandig is om zo laat mogelijk met alcohol te beginnen. Die boodschap is wel geland.”

,,Er wordt minder alcohol gekocht en geschonken aan jongeren. Als alternatief alcoholvrije drankjes geven, vind ik dan helemaal niet zo slecht. Liever dat, dan kinderen tóch alcohol voorzetten", vervolgt Okma. ,,In een ideale wereld zouden ouders stoppen met alcohol drinken in het bijzijn van hun kinderen en ook niet meer roepen ‘dat moet gevierd worden, dus een wijntje of biertje of bubbels!’"

Gezonder

Overigens komt uit Kindermonitor naar voren dat kinderen over het algemeen gezonder zijn gaan leven. 97 procent van de ouders zegt dat hun kind(eren) gezond is/zijn. Ook zouden ze zich steeds bewuster zijn van de leefstijl van zichzelf en hun kinderen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.