Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 17 mei 2018
Leestijd: 2 minuten

29% jongeren geeft social media verslaving toe

Dat we allemaal te pas en te onpas onze telefoon grijpen en uren door Facebook-ruzies en Instagram-billen scrollen wisten we natuurlijk al, maar 29 procent van de 18 tot 25-jarigen geeft nu ook echt toe dat ze zichzelf als ‘verslaafd’ beschouwen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van onderzoek dat vorig jaar is verricht.

De jongvolwassenen ervaren sociale media steeds vaker als een verslaving. Twee jaar eerder lag het aantal zelfbenoemde verslaafden nog tien procent lager. Het toegenomen aandeel verslaafden gaat hand in hand met de langere tijd die jongeren besteden aan bijvoorbeeld WhatsApp, Twitter, Facebook, Instagram en YouTube. In 2015 zat vier procent van deze leeftijdsgroep vijf tot tien uur per dag op sociale media, twee jaar later was die groep grootverbruikers meer dan verdubbeld tot 9 procent. Een grote groep van maar liefst 29 procent is er dagelijks drie tot vijf uur mee bezig.

Bron: CBS

Waarom we zoveel naar al deze kanalen turen is vrij simpel te verklaren: we hebben een dikke FOMO. Van de jongvolwassenen zegt 34 procent namelijk bang te zijn om dingen te missen als ze geen gebruik maken van sociale media. Als een binnengekomen bericht niet meteen kan worden bekeken, wordt 22 procent onrustig. Het grote nadeel hiervan? 41 procent van de jongeren zegt dat het social media gebruik een negatieve invloed heeft op de slaap.

Ook volwassenen

Alhoewel deze verslaving het meest voorkomt onder de jongeren, kunnen de oudere gebruikers er ook wat van. Van alle volwassen gebruikers van sociale media, inmiddels 87 procent van de volwassen bevolking, vindt 10 procent zichzelf verslaafd. Vrouwen geven bijna twee keer zo vaak aan dat ze verslaafd zijn dan mannen. Ze vinden over het algemeen ook dat sociale media een belangrijkere rol spelen in hun leven dan mannen: vrouwen drukken het belang van sociale media uit met het rapportcijfer 6,1, mannen geven gemiddeld een 5,8.

Bron: CBS

Oma op Instagram

Jongeren zitten vrijwel allemaal op sociale media, maar ook onder ouderen stijgt het gebruik: van de 65- tot 75-jarigen maakt al 71 procent er gebruik van. Alleen van de 75-plussers laat de meerderheid deze vormen van communicatie helemaal links liggen.

Verder valt op dat ondervraagden met een niet-westerse achtergrond gemiddeld een hoger cijfer geven aan het belang dat ze hechten aan sociale media: gemiddeld een 6,5, terwijl mensen met een volledig Nederlandse achtergrond slechts een 5,9 geven. Voor dat verschil heeft het CBS nog geen verklaring gevonden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.