‘Zorgverzekeraars overtraden de wet met trackers’
Diverse zorgverzekeraars hebben ook de zogenaamde Facebook-pixel-plug-in op hun website geïnstalleerd, zo werd woensdag bekend. Daarmee lijken ze privacyvoorwaarden te hebben overschreden.
Fatsoenlijke grondslag
Met de pixel maakt Facebook gepersonaliseerde advertenties. „Dat lijkt niet in orde. Voor elke verwerking van gegevens moet je een fatsoenlijke grondslag hebben en die lijkt er niet te zijn”, aldus een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegenover de NOS. „In het algemeen kan gezegd worden dat als je geen fatsoenlijke grondslag hebt voor het verwerken van gegevens, je in strijd bent met de wet.”
Het hangt volgens de AP van het bedrijf af wat precies die fatsoenlijke grondslag is. „Als je bij Bol.com een pakketje bestelt, is het noodzakelijk dat ze je gegevens hebben om dat te bezorgen. Dan is dat de grondslag."
Menzis en ONZV hebben al aangegeven te gaan stoppen met de pixel-plug-in, dit tot groot genoegen van de AP. Het wordt wel lastig om het te gaan verbieden. „Dan zouden we eerst een onderzoek in moeten stellen. En gezegd moet worden dat we een kleine toezichthouder zijn en werken met beperkte capaciteit. We moeten dus prioriteiten stellen."
Tweede Kamer
In de Tweede Kamer is er bezorgd gereageerd op het nieuws. De Kamer wil in debat met minister Dekker voor Rechtsbescherming en minister Bruins (foto) voor Medische Zorg over het doorspelen van persoonsgegevens door verzekeraars en andere zorginstellingen.
Binnenkort is er in de Tweede Kamer ook een hoorzitting met vertegenwoordigers van diverse techbedrijven als gevolg van het Facebook-lek naar Cambridge Analytica.