Picnic moet Max Verstappen 150.000 euro betalen
Wat een leuke motiverende video had moeten worden, is uitgelopen op een dure grap. Online supermarkt Picnic moet Max Verstappen 150.000 euro betalen vanwege het verspreiden van een filmpje met een lookalike van de autocoureur.
De rechtbank in Amsterdam heeft deze schadevergoeding vastgesteld. Eerder had de rechter al bepaald dat de reclame niet door de beugel kon.
Lookalike Max Verstappen
In het filmpje is te zien hoe een lookalike van Max Verstappen een wagen van Jumbo voorbijloopt en in een bezorgbusje van Picnic stapt. Dat verscheen een dag nadat supermarktketen Jumbo, sponsor van de coureur, een commercial met Verstappen naar buiten had gebracht.
Grappig bedoeld
Picnic reageert heel erg verbaasd en gaat in beroep. „Ons Facebookfilmpje was grappig bedoeld en alleen bestemd om personeel te motiveren. Zodra we hoorden dat Max het niet leuk vond, hebben we het filmpje diezelfde dag offline gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat Max een schade zou hebben geleden van zo’n groot bedrag.”
Supermarkt Picnic moet Max Verstappen 1,5 ton euro betalen voor gebruik lookalike in commercial. Uitspraak: https://t.co/VkwjXkJMet. In een eerder vonnis oordeelde de rechter al dat gebruik van de lookalike onrechtmatig was: https://t.co/41Q6WvS4UH
— Rechtbank Amsterdam (@rbankamsterdam) April 25, 2018
Extreem hoog
De rechtbank stelde eerder dat het portretrecht van Verstappen zwaarder weegt dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic. „Verstappen moet zelf kunnen bepalen of hij zijn populariteit in wil zetten voor commerciële activiteiten.” Dat het om een parodie ging, verandert daar niets aan, meende de rechter.
Picnic vindt het bedrag extreem hoog. „In Nederland is nooit eerder in vergelijkbare zaken zo’n hoge vergoeding toegekend. Dit zijn Amerikaanse toestanden.”