Nederlands initiatief voor alternatief Facebook
De roep om een ander sociaal medium klinkt de afgelopen weken steeds harder. De populariteit van Facebook is na het dataschandaal gigantisch gekelderd, en andere opties blijven vooralsnog uit. Oud-PvdA-kamerlid Astrid Oosenbrug en Ahmed Aard, mede-oprichter van Open Source & Overheid komen met een ambitieus initiatief.
Datong
Datong, zoals het nieuwe medium zou gaan heten, „moet een nieuw sociaal netwerk worden waar je zeker kunt zijn dat de data ook echt van jou zijn” aldus Oosenbrug tegenover de NOS. „Het is de bedoeling dat het een open source wordt, dan kan iedereen controleren wat het platform doet” vervolgt Oosenbrug. „We geven daarnaast de garantie dat er niks met je data wordt gedaan. Ze worden niet verkocht en ook niet gebruikt voor advertenties.”
Op het platform zal geen reclame te zien zijn, en het zal niet leunen op abonnementsgelden zoals bijvoorbeeld bij de Correspondent. In plaats daarvan zal het verdienmodel volgens Oosenbrug sterk gaan lijken op Wikipedia. Dat is een onzeker bestaan omdat het de site afhankelijk maakt van giften van bezoekers van de site.
Privacy
De initiatiefnemers willen meer dan enkel een alternatief voor Facebook opzetten. Het uiteindelijke doel is de strijd aan te gaan met Youtube, Gmail en Dropbox. Het doel is dat het niet alleen in Nederland, maar ook in Europa een „centrale hub” wordt voor mensen.
Om dataschandalen te voorkomen zal er een privacyraad worden samengesteld. Hier kunnen burgerrechten- en privacyorganisaties plaatsnemen en toezicht houden.
Europese Unie
Het is nu eerst wachten op voldoende geld om te kunnen beginnen. Oosenbrug laat weten dat ze onder meer rekenen op steun van de Europese Unie. „Onlangs kwam er 50 miljoen euro vrij voor de ontwikkeling van 5G. Ik denk dat wij ook wel wat geld kunnen lostrekken.”