Constance van Amstel
Constance van Amstel Nieuws 15 apr 2018
Leestijd: 3 minuten

Kwestie Dotan moet ons nóg alerter maken

De kwestie rond zanger Dotan, die met nep accounts op social media zijn imago opvijzelde, staat niet op zichzelf. Er wordt op grote schaal met likes en volgers gesjoemeld, zeggen kenners.

Veel aandacht voor zanger Dotan dit weekend nadat via een artikel in de Volkskrant naar buiten kwam dat zo’n 140 accounts van zijn fans op social media niet echt zijn. Hoewel hij zelf ontkent er daar iets vanaf te weten, is er bewijs dat hij zijn voormalig manager jaren geleden zélf de opdracht gaf tientallen van deze ‘trollen’ voor hem te creëren om daarmee zijn foto’s en socialmediaberichten te liken en te delen. Ook bleken de hoofdrolspelers van de mooie verhalen waarmee Dotan de afgelopen jaren geregeld in het nieuws kwam, niet te bestaan.

Likes en volgers gekocht

Dat er gesjoemeld is met likes en volgers is volgens Diederik Broekhuizen van The Best Social Media, een site gespecialiseerd in het vinden van ludieke en creatieve posts op onder meer Twitter en Facebook, geen verassing; het gebeurt aan de lopende band, zegt hij. ,,Heel veel likes en volgers op internet zijn nep. Ik weet ook heel zeker dat er door veel meer artiesten op grote schaal likes en volgers worden gekocht. Het verhaal van Dotan is wel extreem, maar dat er ook door anderen wordt gesjoemeld om een imago op te vijzelen, is zeker.”

Interessant aanbod

Dat beeld wordt ook bevestigd door Ronald Molendijk, dj, deskundige bij RTL Boulevard en kenner van de muziekwereld. ,,Dat gebeurt heel veel. Het is echt business. Sinds ik bij Boulevard zit, krijg ik ook regelmatig aanbiedingen om bijvoorbeeld 1000 likes te kopen voor 10 euro. Ik vind dat niet interessant, maar ik snap dat bepaalde, beginnende artiesten er wel voor zwichten. Je valt toch meer op als je veel volgers hebt. Dan denken mensen; he, die heeft veel volgers die moeten we in de gaten houden.”

Volgens Broekhuizen is het creëren van een niet bestaande identiteit op internet niets nieuws, maar gaat dat langzaamaan wel veranderen. ,,Zeker aan het begin van het internet deed iedereen alles onder een nickname, dat was heel normaal. Waar we nu wel steeds meer naartoe gaan, is een gereguleerd internet. Net zoals dat mensen in het echte leven geregistreerd staan, zal dat op den duur online ook zo zijn. Niet iedereen zal het daarmee eens zijn, maar die kant gaan we wel op.”

Gevaarlijk

Nu zijn verzonnen fans van een artiest misschien nog onschuldig, het toont wel aan hoe eenvoudig je de publieke opinie kunt veranderen door een heel legertje trollen in te zetten om een bepaalde mening de wereld in de sturen. Broekhuizen: ,,We kunnen er wat betreft Dotan grapjes over maken, maar dit kan – en gebeurt- ook op veel grotere schaal bijvoorbeeld in de politiek. Stemmen kunnen op deze manier worden beïnvloed. Wat dat betreft is het internet een gevaarlijke plek.” De kwestie Dotan maakt ons weer even alert, denk hij. ,,Goed dat we ons nu weer beseffen dat er heel veel accounts op internet zijn die bewust zijn aangemaakt om de opinie ergens over een bepaalde kant op te sturen.”

Nummer 1 hit voor Dotan?

En Dotan, is die nu uitgerangeerd na deze sociale misser? Wel als het aan Ronald Molendijk ligt. En als de Home-zanger al terug wil komen, dan heeft hij nog een lange weg te gaan, denkt de dj. ,,Ik begreep dat Dotan sinds vorige week maandag de tijd had om te reageren op het artikel in de Volkskrant. Hoe het ook zit, hij had al veel eerder met een verklaring moeten komen. Hoe langer hij wacht, hoe moeilijker het wordt."

Broekhuizen denkt dat de schade aan het imago van Dotan misschien nog wel mee kan vallen. ,,Aandacht is nog steeds het kostbaarste goed op internet, dus het zou mij niet verbazen als Dotan over een paar weken weer op nummer 1 staat met het liedje I’m Sorry of iets dergelijks”, besluit de social media-kenner Broekhuizen lachend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.