Iris Hermans
Iris Hermans Nieuws 4 apr 2018
Leestijd: 4 minuten

Duik in de wondere crowdfundwereld

Een duik in de wereld van crowdfunding, dé manier om tegenwoordig geld voor van alles, van een kalender met katten verkleed als mythische figuren (25.183 dollar) tot een datingsite speciaal voor voetbalfans (1000 euro), binnen te harken.

Kattenkalender op Kickstarter.com

And the award goes to..

In de wondere wereld der crowdfunding is het nooit saai. Zo is de door Trump ontslagen FBI-baas vanaf nu verzekerd van een riant pensioen, door crowdfunding. Iedereen kan een campagne starten en zo’n beetje alles kan worden gecrowdfund. Wereldwijd worden miljarden opgehaald middels platforms als Kickstarter en IndieGoGo en bestaan zelfs prijzen voor de meest belachelijke campagnes. Zoals een app voor bezorgde vaders: ‘Who’s dating my Daughter’, of wat te denken van een nucleaire bunker, waarin je nog niet eens verzekerd bent van een plekje als je doneert? Voor allebei geldt overigens dat het doelbedrag van respectievelijk 150.000 dollar en 4.945.000 Canadese dollar niet is behaald. Bij lange na niet, ze kwamen respectievelijk 149.998 en 4.945.000 tekort.

Enthousiaste Hollanders

Ook Nederlanders blijken enthousiaste en vaak creatieve crowdfunders. Dierenambulance Amsterdam haalde 55.000 euro op met een ludieke actie: doneerde je geld, dan mocht jouw naam, of die van je huisdier/bedrijf/scharrel op de nieuwe ambulance en de jongens van Duke of Tokyo openen deze maand hun eigen gecrowdfunde (175.000 euro) en eerste Japanse karaokebar van Nederland!

233

Ja, in de wondere wereld der crowdfunding wordt heel wat geld opgehaald. 233 miljoen euro in 2017 om precies te zijn, weet crowdfund-expert Simon Douw. In 2012 was dat nog 14 miljoen. ,,Het wordt steeds bekender”, ligt hij de enorme stijging toe. ,,Als je door een straat loopt waar de zonnepanelencentrale op links en het buurttheater op rechts er staan dankzij bijdrages van de crowd en je hebt zelf ook een idee voor iets, dan is de link naar crowdfunding snel gelegd.” Daarnaast is er steeds meer informatie over hoe je een campagne kunt starten en vinden mensen het prettig om hun omgeving te betrekken. Zo kan een café in plaats van een banklening voor crowdfunding kiezen om bijvoorbeeld een biologisch bier-tap te bekostigen, om zo alvast bekendheid te genereren en de klantenkring uit te breiden.

Mijlpaal

Het fenomeen mag dit jaar tien kaarsjes uitblazen. Een mijlpaal, noemt de crowdfundconnaisseur het, ,,ooit gebruikt door kunstenaars als pril instrument om een paar honderd euro te verzamelen, nu wereldwijd een mooie manier om een grote groep mensen op de been te brengen die in hetzelfde idee of product geloven als jij.” Een echt goede Nederlandse vertaling van het c-woord is er niet, beaamt Douw, ,,Kuddekapitaal komt nog het meest in de buurt, maar ook weer niet, want kudde wijst op een volgzame massa en dat is de crowd niet. Ze geven geld omdat ze ergens in geloven of iemand iets gunnen.”

‘Mooiste vak!’

Crowdfundconnaisseur Simon Douw

Zelf heeft hij nog nooit een eigen crowdfunding gestart -,,maar wie weet ooit als ik een heel goed idee heb!”-, maar afgelopen jaren stond hij als begeleider aan de wieg van zo’n 500 campagnes. ,,Het is het mooiste vak dat er is, zeker als het lukt.” En succesverhalen zijn er in overvloede. Zoals Het Nationale Ballet dat de kloof tussen cultuur en publiek dichtte door de crowd een ballet te laten maken, ‘samen met een topchoreograaf en toptalenten’. ,,Bij de generale repetitie mocht feedback worden geven waar ook echt naar werd geluisterd.” En stijve harken met prima ballerina-aspiraties die een beetje diep tot heel diep in de buidel tastten, beleefden de dag van hun leven toen ze met hun idolen mee mochten oefenen.

Onderwater

Een andere campagne die Douw heeft begeleid is diveLIVE, die gisteren op Kickstarter van start is gegaan. ,,Een heel tof initiatief om mensen weer verliefd op de natuur te laten worden, zodat ze er beter mee omgaan.” Wildlife-stel Graham en Emily Wallington hebben 60.000 euro nodig voor apparatuur waardoor ze een live-verbinding kunnen opzetten vanuit de oceaan. ,,Je kunt meekijken als zij gaan duiken en ze onderwater vragen stellen”, licht hij vol enthousiasme toe, ,,best wel spannend eigenlijk.”

Gouden tip…

Hoe enthousiaster de crowd, hoe uitgebreider het project kan worden, vervolgt hij. ,,Dus wanneer de 60.000 is bereikt, kan een boot worden aangeschaft, of maskers waarmee ze langer onderwater kunnen blijven.” Betrek mensen al zo vroeg mogelijk bij je campagne, is de gouden tip van Simon. ,,Graham en Emily hebben al maanden van tevoren duik-experimenten op hun Facebook gepost, waarmee ze nieuwsgierigheid werkten en dat werkt.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.