‘Dikzak!’ Kinderen schelden op jongere leeftijd
Dikzak, relnicht, homo, heks, kutkind! Ga je mond spoelen met zeep, zou er vroeger soms door een ouder of leerkracht worden gezegd. Dat gebeurt nu misschien wel minder vaak, want kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd.
Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de hoogste basisschoolgroepen: 6, 7 en 8.
Top vijf scheldwoorden
De academie, een kennis- een cursusinstituut, maakte naar aanleiding van de peiling een top vijf van scheldwoorden. Op de eerste plaats staan scheldwoorden die ingaan op iemands uiterlijk: zoals dikzak, of skelet. Op de tweede plek staan homo en gay. ‘Je stinkt’ of ‘je ruikt vies’ staat op de derde plek. Scheldwoorden over iemands gedrag staan op de vierde plek: heks, pestvogel of relnicht.
Alle ‘kut’ scheldwoorden staan op de vijfde plek: kutkind, kutbroer, kutjuf- of meester.
‘Grijp direct in’
Bamber Delver is directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, dat de peiling deed. Hij vertelt aan ANP dat kinderen vooral pesten met uiterlijk, en dat begint al vroeg. „Hoewel we de peilingen hebben gehouden bij groep 6, 7 en 8 hebben we geluiden gehoord dat er op deze manier al wordt gepest vanaf groep 3.”
Delver vindt dat ouders en leerkrachten meteen moeten ingrijpen bij schelden. „Sta geen enkel scheldwoord toe, corrigeer onmiddellijk en grijp direct in. Wegkijken en lachen zijn uit den boze. Het is niet ‘schattig’ of ‘niet zo gemeend’. Het is keihard, het is heel erg gemeend en het verwoest de jeugd van te veel kinderen", aldus de directeur.
Landelijke Dag tegen Pesten
De uitkomsten van de scheldpeiling worden donderdag besproken tijdens het vijfde Nationaal Congres Pesten, dat plaatsvindt in Utrecht. Op die dag is ook de Landelijke Dag tegen Pesten, van stichting Stop Pesten Nu. Zij roepen het onderwijs, het bedrijfsleven en de zorgsector op om aandacht te besteden aan pestgedrag.
Campagne Cartoon Network
Op maandag 9 april startte ook op tv-zender Cartoon Network voor de vierde keer een anti-pestencampagne. Met het thema ‘Iedereen is anders’ ging zanger en rapper Brownie Dutch zich inzetten voor de strijd tegen pesten.
„Met pesten kun je iemand letterlijk verpesten”, vertelde Brownie eerder aan Metro. „Ik wil mensen graag op een positieve manier beïnvloeden en daar past deze rol als ambassadeur goed bij. Ik hoop dat kinderen door deze campagne meer over pesten gaan praten.”
De Kindertelefoon
Naast twee animatiespots over de verschillen tussen families en wat dat betekent voor een kind, en een tv-spot met Brownie Dutch is er ook een online platform met informatie over pesten. Deze site is opgericht in samenwerking met De Kindertelefoon. Uit onderzoek blijkt dat in 2017 bijna 15.000 kinderen contact opnamen met De Kindertelefoon om te praten over pesten.