Aantal vertraagde en geannuleerde vluchten stijgt
Vliegtuigpassagiers hebben in de eerste drie maanden van dit jaar meer last gehad van geannuleerde en vertraagde vluchten. Ten opzichte van vorig jaar lag het aantal vluchten dat niet of niet volgens schema vloog maar liefst 42 procent hoger, schrijft EUclaim.
In de eerste drie maanden van dit jaar werden 3689 vluchten vanuit of naar Nederland geannuleerd of waren langdurig vertraagd. Daardoor werden ruim 553.000 passagiers getroffen. Dat hoge aantal was volgens EUclaim te wijten aan veel dagen met slecht weer. Zo waren er een aantal stormen. Ook werd er vier keer gestaakt, onder andere door piloten van Transavia, en was er een storing in de systemen van KLM.
Vooral het aantal annuleringen steeg flink. In het eerste kwartaal van 2017 waren dat er 1608, dit jaar ging het in dezelfde meetperiode om 2702 vluchten die niet vertrokken. EUclaim is een bedrijf dat gedupeerde passagiers bijstaat, volgens hen had ongeveer de helft van de getroffen reizigers recht op een schadevergoeding.
Recht op vergoeding
Op de website van EUclaim kun je je vluchtgegevens invullen en kijken of je recht hebt op een vergoeding. Of je hier recht op hebt, hangt af van een aantal factoren. Over het algemeen gaat het erom of jouw vlucht onder de zogenoemde 261/2004 regeling valt.
De vlucht moet hiervoor starten vanuit een EU-land, of je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij en de vlucht komt met meer dan drie uur vertraging aan op de eindbestemming. Voldoet jouw vlucht aan al deze factoren? Dan heb je recht op een vergoeding.
Maar ook als je ‘slechts’ twee uur vertraging hebt, kun je al het een en ander claimen. Jurist Marieke maakte een video over de rechten van vliegtuigpassagiers. Is jouw vlucht dus vertraagd? Vergeet dan niet wat Marieke je heeft verteld! Wellicht eet of slaap je hierdoor gratis.