Limburgs sprekende kinderen zijn beter in spelling
Kinderen die Limburgs én Nederlands kunnen praten, zijn beter in spelling dan kinderen die enkel het Nederlands beheersen. Dat blijkt uit onderzoek van een studente van het Meertens Instituut en de Radboud Universiteit.
De reacties
Veel mensen denken dat een Limburgs dialect negatieve invloed heeft op het lezen en schrijven van de Nederlandse taal. Studente Romy Roumans vertelt aan Neerlandistiek dat ze twee vragenlijsten voor Limburgse docenten en ouders heeft opgesteld. Daarin vroeg ze de ouders: ‘Waarom spreek je geen dialect met een Limburgs kind?’ Dat leidde tot bijzondere antwoorden.
- „Ik vind het belangrijk dat kinderen goed Nederlands leren. Dialect pikken ze toch wel op.”
- „Mensen met een Limburgs dialect komen vaak dom over en ik kan zelf ook goed ABN.”
- „We leren de kinderen de Nederlandse taal, dat gaat beter als we zelf ook Nederlands praten.”
Uit de antwoorden kwam duidelijk naar voren dat ouders denken dat het beter is om hun kinderen alleen Nederlands te leren. Om ze ook dialect te leren zou namelijk een negatieve uitwerking hebben op hun taalvaardigheden. Onderzoek heeft echter nooit aangetoond dat deze negatieve invloed er inderdaad is. Dé reden voor Roumans om dit alsnog uit te zoeken.
Het onderzoek
Roumans onderzocht de CITO-vaardigheidsscores van basisschoolleerlingen uit groep 4 en groep 8 en daarnaast werd naar de taalachtergrond van ieder kind gevraagd. En wat blijkt? Tweetalige Limburgse leerlingen kunnen beter spellen dan leerlingen die enkel Nederlands spreken, en tweetalige leerlingen kunnen evengoed lezen als kinderen die eentalig zijn opgevoed.
Dus, toch zo’n slecht idee nog niet om je kinderen wat van je roots mee te geven.